Metro, Tesco, IKEA: gigászok harca a vásárlókért

Infostart
2010. január 14. 07:35
A Deloitte idén is összeállította a legerősebb kereskedelmi láncok rangsorát. Az élmezőny legnagyobb meglepetése, hogy leesett a dobogóról a brit Tesco: a hazánkban is egyre több üzletet nyitó áruházláncot a német Metro csoport utasította maga mögé. A rangsor első helyén továbbra is az amerikai Wal-Mart csoport áll - írja a Pénzcentrum.hu.

A Deloitte, a világ egyik legnagyobb könyvvizsgáló, tanácsadó cége idén is összeállította a legnagyobb kereskedelmi láncok rangsorát. A felmérés szerint az első helyen - a korábbi évekhez hasonlóan - az amerikai Wal-Mart csoport áll, amelynek 2008. évi árbevétele 401 milliárd dollárt tett ki.

Amellett, hogy a Wal-Mart Amerika - és a világ - legnagyobb kiskereskedelmi cége, árbevétele alapján bolygónk legnagyobb vállalatának tekinthető. A cégcsoport dolgozói létszámát tekintve is hihetetlen adatokat mutat: 8 ezer áruházával 15 országban van jelen, összességében pedig több mint 2 millió alkalmazott dolgozik az amerikai vállalatnak. A Forbes magazin legutóbbi milliárdos-listáján a TOP 10-ben a Wal-Mart áruházlánc alapítójának négy leszármazottja is helyet követelt magának.

A rangsor - immár 10 éve - második helyezettje a francia Carrefour, 127 milliárd dolláros forgalommal. A csoport 36 országban van jelen, összesen több mint 14 ezer áruházzal.

A harmadik helyen idén meglepetés született: első ízben utasította ugyanis maga mögé a német Metro csoport a brit Tescót, így a világ harmadik legnagyobb áruházlánca lett. A vállalatcsoport 300 000 alkalmazottat foglalkoztat, és 32 országban 2200 üzlettel van jelen a világ kereskedelmében. A csoporthoz tartoznak a Metro/Makro Cash & Carry mellett, a Media Markt és Saturn elektronikai láncok is.

A Deloitte adatai szerint a TOP 10-ben még másik két német áruházlánc szerepel: a Lidl boltokat üzemeltető Schwarz csoport 79 milliárd dolláros forgalommal az 5., míg a nagy konkurens Aldi a 9. helyen szerepel, 66 milliárdos forgalommal.

Piaci részesedésük arányában - regionális eloszlásban - egyértelműen az USA jár az élen, megelőzve Japánt, Németországot, és az Egyesült Királyságot is. Magyar áruházlánc nem található a 250 legnagyobb között, szomszédjaink közül a SPAR (Ausztria) a 72., a Poslovni sistem Mercator (Szlovénia) pedig a 198. helyen szerepel. A hazánkban is ismert láncok közül (a fentieken kívül) az Auchan a 13., az IKEA csoport a 30., az Inditex (Zara, Pull&Bear) az 54., a Praktiker pedig a 147. helyen található.

Az eladási adatok tekintetében jól látszik, hogy a legnagyobb forgalmat az FMCG-szektor (Fast Moving Consumer Goods, azaz gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek) bonyolítja. Ide tartozik például a Tesco, az Auchan, vagy az Aldi. Második helyre az úgynevezett keményáruk, azaz műszaki termékek, barkácscikkek, háztartási cikkekre, bútorok forgalmazói kerültek. A ruházati ipart megelőzik a legszélesebb kínálatot nyújtó üzletláncok, azaz az úgynevezett diverzifikált kategória. (Ide sorolják a szekamberek például a Metro csoportot is).

Szembetűnő, hogy a legnagyobb kiskereskedelmi láncok 5,5 százalékkal növelték bevételüket, 3,8 ezer milliárd dollárra a 2009 júniussal végződött pénzügyi évben, a 250 legnagyobb cégcsoport többségénél a jövedelmezőség 2,4 százalékra csökkent az előző évi 3,7 százalékról.