Használatarányos útdíj Magyarországon - hogyan előzzük meg a káoszt?

Infostart
2010. január 7. 18:59
Szlovákia január 1-jétől használatarányos útdíjat vezetett be a tehergépjárművekre és a buszokra, ezzel nem kis fennakadást okozott a határátkelőknél. Mindez a magyar rendőröknek is feladta a leckét az északi megyékben. Magyarország 2013-tól vezetne be ilyen útdíjat; van miből levonni a tanulságot.

Kilométeres sorok alakultak ki a szlovákiai határátkelőknél, mert a kamionosok csak ott tudják megvenni a január 1-jétől bevezetett, elektronikus úthasználati díjhoz szükséges készüléket - mondta el a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének budapesti régióvezetője.

Bánkeszi Lajos szerint elkerülhető lett volna ez a helyzet, amennyiben a fuvarozók már decemberben megvásárolhatták volna a készüléket, a szlovák hatóságok ezt azonban nem tették lehetővé. Azt is az év utolsó heteiben jelentették be tavaly, hogy ilyen útdíjat terveznek, azt pedig egyáltalán nem tették lehetővé, hogy a külföldiek például postai úton szerezzék be a szükséges készüléket.

A határoknál 3-4 ügyintéző végzi el a regisztrációt és adja ki a készüléket a kötelezően megvásárolandó kredittel - ez mintegy 100 eurójába kerül a fuvarozóknak. Egy fuvarozót legkevesebb 15 perc alatt szolgálnak ki, így egy óra alatt legfeljebb 10-15 autóst látnak el a készülékkel, miközben percenként érkezik ennyi kamion a határra.

Mindennek következtében 10-12 órásra duzzadt a várakozási idő a határon, a járművek az autópályát is elfoglalják. A tumultus akkora volt, hogy a Győr-Moson-Sopron megyei rendőröknek is több napon át megerősített létszámmal kellett kivonulniuk az autópályára - mondta Perjámosi István, a Győr-Moson-Sopron Megyei rendőr-főkapitányság autópálya alosztályvezetője. Elmondta azt is: a forgalom ma már zavartalan, csak az év első napjaiban volt jelentősebb torlódás a szlovák-magyar határon a nemrég bevezetett útdíj miatt

Magyarország is használatarányos útdíj bevezetésére készül

Magyarországon legkorábban 2013-tól vezethető be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó használatarányos útdíj - mondta el a magyarországi díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ díjstratégiai irodájának vezetője.

Sípos Árpád kiemelte: ennek mértéke, a Szlovákiában január elsején bevezetett szinthez képest alacsonyabb lesz majd, és csak több éves átmeneti időszakkal érné el a nemzetközi átlagot.

A szlovák tapasztalatok tanulságosak voltak, eszerint minden technikai előkészülettel a bevezetés előtt legalább fél évvel el kell készülni, hogy a külföldi fuvarozók is felkészülhessenek arra.

Egy ilyen útdíj bevezetésével a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete is egyetért - mondta Karmos Gábor főtitkárhelyettes. Az egyesület indulásként a mai árak kétszeresét tartaná elfogadhatónak a külföldiek számára - úgy, hogy közben a hazai fuvarozók terhei csökkennek -; a díj fokozatosan emelhető lenne.