Miért és mennyivel emelkedik a gáz és az áram ára

Infostart
2009. december 10. 08:00
Emelkedik a földgáz fogyasztói ára januártól, egyes szolgáltatóknál ugyanakkor a villamos energiáért is többet kell majd jövőre fizetni, de emelkedik a vasúti és az autóbusz jegyek ára is, viszont a BKV tarifái nem változnak az újévben.

Átlagosan 3,9 százalékkal, a lakossági fogyasztók számára viszont 5,6 százalékkal lesz drágább január 1-től a földgáz - az energiahivatal tájékoztatása szerint. A drágulást most meghatározó mértékben magának a gáznak az áremelkedése indokolja, ugyanakkor viszont nő a kereskedői árrés, a rendszerhasználat díja, és a stratégiai készletezésért fizetendő tétel is.

Mindezek mellett viszont kikerül az árból az a 4 forint 30 filléres tarifaelem, amely a most januári drágulást volt hivatott tompítani, az E.ON korábbi veszteségeinek pótlását szolgáló tétel azonban megmarad, ez 3 forint 14 fillért jelent köbméterenként. A közepes és nagyfogyasztók ezzel együtt a gázárak csökkenését fogják tapasztalni január 1-től.

Az áramárak változása ennél vegyesebb képet mutat. A rendszerhasználat költségeinek igen jelentős, csaknem 54 százalékos emelkedése százötven százalékos pluszt jelent ennél a tarifaelemnél, vagyis az eddigi, kilowattóránként 1 forint helyett, 1 forint 53 fillért kell majd fizetni minden fogyasztónak a rendszerszintű szolgáltatásokért, az-az a villamosenergia-rendszer egyensúlyának biztosításáért.

Az árak szolgáltatónként eltérő mértékben változnak. Az Elmű és az Émász esetében az emelkedés, a Démász által kezdeményezett árcsökkentés éppen csak kompenzálja a rendszerszintű szolgáltatások drágulását. Az E.ON fogyasztói viszont mintegy 3 forinttal olcsóbban kaphatják majd az áramot, miután novemberben az E.ON a többi szolgáltatónál nagyobb mértékben emelte árait.

A helyközi tömegközlekedési tarifák lényegesen nagyobb mértékben emelkednek, mint a vezetékes energiaszolgáltatás árai. A MÁV és a Volán járatokra érvényes bérletárak átlagosan tíz százalékkal haladják majd meg az idei szintet. A jegyekért pedig 15 százalékkal kell majd február 1-től többet fizetni.

Budapesten viszont januártól változatlan áron utazhatunk, miután a Fővárosi Közgyűlés nem támogatta a városvezetés által beterjesztett, négy százalékos áremelést. Egyes számítások szerint ez éves szinten 7-8 milliárd forintos bevételkiesést jelent a közlekedési társaság számára.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást