A közvélemény haragja miatt kevesebb prémiumot kaptak, mint járna

Infostart
2009. október 16. 21:30
A válság ellenére a harmadik negyedévben több, mint három milliárd dolláros nyereséget termelő produkáló amerikai befektetési bank, a Goldman vezetése elismerte: a közvélemény haragja miatt a cég főnökei kisebb prémiumot kapnak, mint amennyi járna nekik. Míg a befektetési bankoknak ismét jól megy, addig a lakossági bankoknak már kevésbé.

Az Egyesült Államok a gazdasági újjászületésre és a munkahelyek megjelenésére vár, mindeközben a Goldman Sachs befektetési bank 140 éves története legjobb profitját produkálta. A cég egyik vezetőjének szlogenje mára hírhedté vált: "kapzsi, de hosszútávon kapzsi".

Mint jó bankhoz illik, a Goldman arra készül, hogy megjutalmazza dolgozóit és a vezetőket, csakhogy szembekerült a pénzügyi szektorra zúdult népharaggal. A menedzsment hiába érvel azzal, hogy szerintük nem jogos egy kalap alá venni őket más, a hitelválságot okozó cégekkel, a közvélemény nem felejti el, hogy ez a befektetési bank is kapott a közpénzekből összehozott, több százmilliárdos mentőcsomagból.

A Goldman Sachs azonban visszafizette a pénzt, így - egyelőre - semmilyen jogi kötelezettsége nincs arra, hogy vezetői bónuszait korlátozza. Csak az idén 17 milliárd dollárt tett félre a cég prémiumokra, amelyek az idén nagyobbak lesznek, mint a válságot megelőző 2007-es esztendőben. De mennyit kaphat a Goldman 31 ezer dolgozója, ha egyenlően osztanák el köztük a pénzt? 700 ezer dollárt.

Csütörtökön a bank azt jelentette, hogy a harmadik negyedévben több mint 3 milliárd dollár profitot termelt. A vezetőség, amely tisztában van azzal, hogy bármit is tesz, a bank a válsághoz vezető rizikó-kultúra jelképévé válhat, közölte, hogy 200 millió dollárt jótékonyságra költenek. Ez a negyedéves profit hat százaléka.

Azt is megszellőztették, hogy változhat a bónuszok kifizetési módja, például részletekben adhatják oda, és visszavehetik, ha a dolgozók komoly hibákat vétenek. Más bankok, mint a Morgan Stanley, már bevezették azt a gyakorlatot, hogy akár három év múlva is visszakérhetnek a kifizetett prémiumokból. Mint az International Herald Tribune megjegyzi: a Goldman két tűz között van: egyrészt, a gyakorlatnak megfelelően jutalmaznia kell dolgozóit, akik nagy pénzt termeltek neki, másrészt azonban figyelnie kell a közvéleményre.

Mindeközben a jobbára lakossági számlákkal foglalkozó CitiBank csoportja, a Citigroup szinten pontosan ugyanannyit veszített a 3. negyedévben, mint amennyit a Goldman nyert, ami azt jelzi: nem egyértelmű a szektor talpra állása.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást