A hatóság közölte. az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányrendelet szerint 2008 december közepe óta az internet szolgáltatóknak a kínált sávszélesség mellett az általános szerződési feltételeikben és hirdetéseikben fel kell tüntetniük a garantált le- és feltöltési sebességet is.
A garantált sebesség az az érték, amit a szolgáltatónak az előfizető számára mindenképpen biztosítania kell, illetve ezt az értéket - külön minőségbiztosítási eljárás keretében - valamennyi előfizetőre, a teljes hálózatra vonatkozóan folyamatosan ellenőriznie is kell.
Az NHH a rendelet betartását hatályba lépése óta, folyamatosan figyelemmel kíséri, és eddig a DIGI mellett három szolgáltató esetében találkozott jogsértő hirdetéssel.
A közlemény szerint sokkal rosszabb a helyzet az általános szerződési feltételek és a honlapok esetében. A hatóság az érintett 275 szolgáltató közül 143-nál végzett ellenőrzést, de mindössze két kisebb szolgáltató felelt meg teljes mértékben az előírásoknak. A többi szolgáltatónál vagy csak a szerződési feltételekben, vagy csak a honlapon, vagy egyik helyen sem volt megfelelő a tájékoztatás.
A szolgáltatók felhívást kaptak jogsértésről és az ezekben foglaltak végrehajtásának utóellenőrzése folyamatosan zajlik - közölte az NHH.
a felhívásban foglaltakat adott határidőre teljesítette, míg 5 szolgáltatóval szemben piacfelügyeleti eljárás indult. Két szolgáltató a felhívásokban rögzített határidőre ugyan nem teljesítette a felhívásokban foglaltakat, de a piacfelügyeleti eljárás megindítása után pótolta a hiányosságokat, így bírság kiszabására egyelőre nem került sor, míg a másik három szolgáltatóra összesen egymillió forint bírságot szabott ki a hatóság.
A bírság kiszabása mellett az NHH kötelezte a DIGI-t, hogy minden hirdetésében az adott díjcsomagnál a sávszélesség megadása mellett tüntesse fel az előfizetői hozzáférési pontokon, hálózaton belül garantált le- és feltöltési sebesség értékét is.
Az NHH közölte: bár tavaly december óta az érzékelhetően jobb tájékoztatás hatására csökkentek a sávszélességgel kapcsolatos fogyasztói panaszok, még ma is sok esetben túl nagy, esetenként nyolc-, tízszeres a különbség a szolgáltatók ajánlataiban reklámozott ígéret, valamint a valóban garantált le- és feltöltési sebesség között.