Alulfinanszírozásról beszélhetünk, nem veszteségről - mondta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Andrási Miklós hangsúlyozta: az állam megrendeli a szolgáltatásokat, majd azokat csak részben fizeti ki.
Erre mondják a szakértők, hogy éppen emiatt kell 2-3 évente konszolidálni a társaságot. Az elnök-vezérigazgató elmondta: a MÁV Cargo eladásából származó bevétel egy részét is a hiányos finanszírozás pótlására kellett felhasználniuk, a MÁV-Start idén 60 milliárdot kapott ebből a pénzből.
Andrási Miklós szerint 2011-től van esély arra, hogy az állam megtéríti azokat a szolgáltatásokat teljes körűen, amelyeket megrendel. Az elnök részletezte: a vasúti közlekedés költségei nemcsak a szállításból állnak, az ehhez tartozó infrastruktúrára, a pályavasútra is költeni kell, jelenleg erre csak minimális összeget fordítanak, ezért kényszerülnek például arra, hogy a menetrendet nagyobb ráhagyásokkal hangolják össze, mert vannak pályaszakaszok, ahol a szerelvények lassabban tudnak közlekedni.
Andrási Miklós elmondta: csoportszinten most mintegy 40 ezer dolgozójuk van, ami például a 2003-as állapotokhoz képest jóval kevesebb, akkor 52 fő volt. A fizetések átlagban a nemzetgazdasági átlagot nem haladják meg. A végkielégítéseket, vagy a felmondással járó kifizetéseket pedig a munkatörvénykönyve szerint állapítják meg. Ez alól kivétel a vezérigazgató és helyettese.
A MÁV csoportnál egyébként a felügyelőbizottság kérésére elrendeltek egy belső vizsgálatot a szerződések áttanulmányozására, ezt fejelte meg a közlekedési miniszter egy hasonló kéréssel, de erről például a hivatalos levél még nem érkezett meg. Andrási Miklós elmondta: a közösségi közlekedés koncepcióját hamarosan megkapják a közlekedési minisztériumtól, a koncepció kidolgozásában a MÁV nem vett részt, ahhoz csak adatokat, statisztikákat adott. A társaság és a szakszervezetek október végén véleményezhetik a tervezetet.