A kockázatok csökkentése érdekében az év elején lépett életbe a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által kidolgozott javaslat, amely szerint gépjárműhitelt legfeljebb 8 évre adhatnak a finanszírozók, a leendő tulajdonosnak pedig az autó árának legalább 20 százalékával rendelkeznie kell önerőként.
A Magyar Nemzeti Bank most azonban további szigorításokat tart szükségesnek. Javaslatuk szerint gépjárműhiteleket legfeljebb 5 évre kellene adni, hitelként pedig forintkölcsönök esetében legfeljebb az autó árának 80, euróhitelnél 62, más devizánál pedig a 40 százalékát lehetne felvenni, azaz megnőne a szükséges önerő nagysága.
Mindezt jelentős megszorításként értékeli a Magyar Lízingszövetség, főtitkáruk ugyanis elmondta: már a januári megszorítás is jócskán visszavette a keresletet. Míg 2008-ban az autók 70 százalékát hitelre adták el, jelenleg ez az arány 30-35 százalék. Lévai Gábor elmondta azt is: a magyar lakosságnak nincsenek akkora megtakarításai, hogy képes legyen tisztán önerőből autót venni.
Hozzátette: különösen problémás az, hogy Magyarországon túlságosan magas a jegybanki alapkamat, ezért szinte senki sem vesz fel forinthitelt.
A Magyar Nemzeti Bank ajánlásokat fogalmazott meg a háztartási hitelekre is Eszerint aki legfeljebb havi nettó 250 ezer forintos fizetést kap, annak törlesztő részlete forinthitel esetében nem haladhatja meg jövedelme 30 százalékát, az euróhitelek esetében a 23, más devizák esetében a 15 százalékát.
Magasabb jövedelműek esetén természetesen megengedőbb lenne a szabályozás, havi 500 ezer forintos nettó jövedelemig 40, 31 és 20 százalék lenne az arány. Aki havi félmillió forintnál is többet visz haza, az forinthitel esetén akár a jövedelme 50, euróhitelnél a 38, más hitelnél fizetése 25 százalékát fordíthatná törlesztésre a hitelösszeg megállapításakor.
Az ajánlás a Magyar Bankszövetséget is villámcsapásként érte, amely hivatalosan ugyan még nem kapta meg az ajánlást, tisztségviselői csupán a Pénzügyminisztérium honlapján olvasták azt.
Hanganyag: Panulin Ildikó