Gigabukta Magyarországon: kik a banki pénznyelők áldozatai?

Infostart
2009. július 15. 17:03
Több mint 100 milliárd forintos veszteséget okoztak a bankok vállalatoknak és magánszemélyeknek azáltal, hogy nem tájékoztatták megfelelően az ügyfeleiket egy átláthatatlan és bonyolult befektetési termék kockázatiról - mondta Zalán Gábor. A károsultakat képviselő egyik ügyvédi iroda vezetője az InfoRádióban közölte: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez fordultak az ügy kivizsgálása érdekében.

A Raiffeisen és további négy-öt bank ügyfelei, magánszemélyek és vállalatok egyaránt érintve lehetnek egy minden bizonnyal komoly következményekkel járó ügyben, amelyben a nemzetgazdasági kár akár több százmilliárd forintra is rúghat.

Nulla befektetési tájékoztatás, elégtelen kockázatfelmérés, átláthatatlanul bonyolult befektetési termék, több mint hatvan forintot gyengülő árfolyam - mindez elég volt ahhoz, hogy néhány pénzintézet privátbanki ügyfelei több milliárd forintos befektetési veszteségek áldozataivá váljanak Magyarországon, a csőd és egzisztenciavesztés szakadékába zuhanva.

Gyanúsan sok megkeresés - mi folyik itt?

A Nógrádi Ügyvédi Irodához és a Dr. Zalán Gábor Ügyvédi Irodához az elmúlt hónapokban beérkezett banki ügyfélpanaszok szokatlanul erősen koncentrálódtak egyes, meglehetősen bonyolult befektetési termékekre.

Kiderült: öt-hat magyarországi bank vállalatok és magánszemélyek számára egyaránt érékesített olyan, devizaárfolyam-mozgásokhoz kapcsolódó befektetéseket, amelyek működéséről maguknak az értékesítőknek is meglehetősen kevés fogalmuk volt. Ezek az eltérő (akár 35 éves!) futamidejű befektetési termékek egzotikus nevekkel büszkélkedhettek.

A két ügyvédi iroda képviseletében Nógrádi Péter és Zalán Gábor, a BloChamps Capital részéről pedig Karagich István a Raiffeisen Bank által értékesített árfolyamindex swap visszáságainak tükrében mutatta be a banki felelőtlenség gyümölcseit. E termékben fenntartott pozíciók veszteségeit egymagában 120 milliárd forintra becsülték az előadók.

Tuti befektetés...

Az egyik legmegdöbbentőbb tény, hogy a szóban forgó termékek értékesítése még tavaly októberben, a Lehman Brothers csődje és a piacok összezuhanása után is folyt. A későbbi áldozatok célja az volt, hogy a "kiemelt ügyfelek számára felajánlott befektetési lehetőség" révén kiemelkedő hozamot érjenek el, legrosszabb esetben pedig fedezve legyenek az árfolyammozgások (ekkor még a forinterősödés) ellen.

A kockázatokról a bank nem tájékoztatta az ügyfelet, azokról csak említés szintjén tett utalást 2008 nyarától - hangzott el a sajtótájékoztatón.

Mivel védekezik a bank?

A sajtótájékoztatón ugyan ismertették a Raiffeisen álláspontját is, ám mindez magyarázkodásnak tűnik: a bank a forinterősödésre hivatkozik, amely csökkenti a vesztségeket, csakhogy az a bökkenő, hogy a jelenlegi szinteken is 5-6-szoros fedezetigény van a terméken, és további négy évig hatalmas kockázatot futnak az ügyfelek. "Az ügyfelekkel folyamatosan kapcsolatban vagyunk", s "Az ügyfél aláírta, hogy érti a kockázatát" - halljuk a szokásos, ám kevésbé meggyőző érveket.

Költői kérdés, vajon miért nem tudta megakadályozni mindezt a PSZÁF, a jövőre nézve azonban fontos elvárásokat fogalmazhatunk meg vele szemben: fel kellene függesztetnie az ügyletkötést, a már megkötött ügyletek esetében meg kellene vizsgálnia, volt-e törvénytelenség, s ki kellene kényszerítenie a korrekt ügyfélkezelést.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Zalán Gábor
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást