Érzékelhető a gazdasági válság, hiszen a légiközlekedés beszűkült Európában az elmúlt időszakban, és jelentősen csökkent az utasforgalom is - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a WizzAir légitársaság vezérigazgatója, aki hozzátette: a krízis másik hatása, hogy egyre több utazni vágyó nem a hagyományos légitársaságok, hanem az olcsóbb fapados cégek járataira vesz jegyet.
A magasabb árkategóriákból az alacsonyabba való áramlás a költségek lefaragását célul kitűző vállalatoknál és a magánszemélyeknél egyaránt megfigyelhető - hangsúlyozta Váradi József, aki szerint már korábban is tapasztaltak hasonló tendenciát.
A 2001. szeptember 11-ei New York-i terrortámadás után jelentősen visszaesett az utasforgalom, ugyanakkor ez volt az az időszak, amikor a diszkont légitársaságok súlya drámaian megnőtt Európában. A terrortámadás utáni két évben gombamód megszaporodtak a fapadosok, amelyek a légiközlekedés piacán részesedésüket tekintve nagy mértékben átszelték a tortát - fogalmazott a vezérigazgató.
Váradi József úgy véli: ez a folyamat most is megismétlődhet, mert amíg a válság miatt a nagy légitársaságok 15-20 százalékos csökkenést is elszenvedhetnek, addig a diszkont társaságok megerősödve kerülhetnek ki a krízisből.
Sikeres üzleti modell
A WizzAir a nehéz gazdasági helyzetben is ötven új repülőgépet rendelt az Airbustól, így a társaság rendelt repülőgépállománya 132 darabra emelkedett; ez a cég bővülésének igényeit 2017 elejéig fedezni tudja - mondta a társaság vezérigazgatója.
Váradi József hozzátette: azért döntöttek a bővítés mellett, mert a közép-európai piac az elkövetkező tíz évben kedvező kilátásokkal bír, valamint a cég üzleti modellje is sikeresnek bizonyult: idén 7,5 millió utast szállít a WizzAir, amely így a legnagyobb diszkont légitársaság a régióban.
Hanganyag: Exterde Tibor