Tradicionális intézmény a közúti fuvarozásban részt vevő szállítók esetében, hogy ha takarékosan és nagy odafigyeléssel vezetnek, akkor a norma és a tényleges fogyasztás közti különbséget a gépkocsivezető pénzben megkaphatta adó- és járulékmentesen - mondta az InfoRádiónak Dávid Ferencet, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VMOSZ) főtitkára.
Ahogy mondani szokták: tojás volt a gázpedál alatt, és így érdekeltek voltak abban a sofőrök, hogy körültekintően, pontosan vezessenek. A különbség így a bérük jelentős részét is kitehette, ami adómentes, ösztönző juttatás volt. A kormányzat viszont most a minimálbér összegéig ugyanazzal a 25 százalékkal kívánja terhelni, mint amit a többi természetbeni juttatásnál hallottunk.
Míg a többi ilyen juttatás, amit a kormány most megadóztat, szociális jellegű, ennek a jellege ösztönző volt - mutatott rá Dávid Ferenc. Szerinte márpedig egy tradicionális, béren kívüli juttatást nem lehet egy pillanat alatt így elintézni. Egy intézményi rendszert, ami a bérszerkezet egyharmadát adja, nem lehet fordulónappal kiváltani. Akkor inkább kössünk egy olyan megállapodást, hogy három-négy éven belül folyamatosan, rugalmasan kivezetjük ezt a rendszerből, hogy a bérek felzárkózhassanak - ajánlotta Dávid Ferenc.
Szerinte ha eközben párhuzamosan csökkennének a munkabért terhelő járulékok, akkor ez a görbe elsimulhatna. Elfogadható, hogy minden bértípusú jövedelem után adót és járulékot kelljen fizetni, az viszont nem fogadható el, hogy mindezt egyik napról a másikra vezetik be, főleg akkor nem, ha ez a béralku része, és a munkahelyeken komoly konfliktust okozhat - vélekedett a VMOSZ főtitkára.
Ebben a versenyhelyzetben a munkaadó ugyanis ezt a juttatást nem tudja bér formájában kifizetni. Ezért átmeneti intézkedésekre lenne szükség. A munkavállalónak is hosszú távon az az érdeke, hogy ez bérjövedelem legyen, mert így ez az összeg bekerül az ellátási alapba - vázolta a nyilatkozó.
Dávid Ferenc ugyanakkor arra is figyelmeztetett: ha viszont a gépkocsivezetőket nem teszik érdekeltté abban, hogy óvatosan és takarékosan vezessenek, akkor ezt az üzemanyag-mennyiséget valamiképp ki fogják venni a kocsiból, és a további sorsa bizonytalan lesz. Így a kormány lépése a feketegazdaságot ösztönzi, serkenti.
Hanganyag: Kaputa Júlia