A sajton és a húson is spórolunk

Infostart
2009. június 4. 18:18
Kevesebb pénzt költöttek napi fogyasztási cikkekre a magyar háztartások 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban, de csökkent a forgalom volumene is - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet háztartáspanel felmérésének eredményeiből. A piac nem csak Magyarországon, számos más európai gazdaságban is zsugorodik.

 Napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a magyar háztartások az év első három hónapjában, mint egy évvel korábban. A piac szűkülése a forgalom volumenére is igaz: élelmiszerből és háztartási vegyiáruból 6,5 százalékkal kevesebb fogyott az első negyedévben, mint tavaly - ismertette a GfK Hungária háztartáspanel felmérésének eredményeit a piackutató intézet munkatársa, Kovács Krisztina.

"Az alapélelmiszerekből is kevesebbet vásárolnunk, a piaccsökkenés általánosan igaz a napi fogyasztási cikkek egészére, viszont jóval kevesebbet vásárolunk feldolgozott élelmiszerekből, mint az alapvető élelmiszerekből." - mondta.

A feldolgozott élelmiszerekre, így sajtra, húskészítményekre vagy joghurtra költött összeg március végéig 5,1 százalékkal esett vissza, míg a pékáru, a zöldség, a gyümölcs, a liszt vagy a cukor esetében nincs ekkora csökkenés.

A GfK adatai szerint a kávén, a teán, és a csokoládén is próbálunk spórolni, de nem úgy, hogy a megszokott helyett olcsóbb terméket választunk: továbbra is a kedvenceinket vásároljuk, ám azokból kevesebbet.

Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy az emberek jobban odafigyelnek a promóciókra, így próbálva takarékoskodni. Jól fogynak az általában olcsóbb, egy-egy kereskedelmi lánc nevét viselő sajátmárkás termékek is, ám az utóbbi hónapokban ezek iránt nem nőtt jelentősen a kereslet.

"Ennek az időszaknak a nyertese elsősorban a szupermarket és a hipermarket csatorna. A szupermarketeknél a növekedés mögött mindenképpen meg kell említeni azt, hogy nagyon sok új üzlet nyílik, több vásárlót érnek el, nagyobb forgalmat tudnak generálni" - mondta Kovács Krisztina.

Hozzátette: az utóbbi időben az a jellemző, hogy gyakrabban vásárolunk, de egy-egy alkalommal kevesebbet költünk, mint korábban: ritkábban indulunk nagybevásárlásra.

A piac nem csak Magyarországon zsugorodik, számos más európai gazdaságra is ez jellemző: Franciaországban és Hollandiában 2 százalékkal esett vissza a napi fogyasztási cikkek forgalma, de Németországban is negatív a mérleg.

Szerző: Horn Andrea

Hanganyag: Panulin Ildikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást