Az újságírókat sem kíméli a gazdasági válság

InfoRádió / MTI
2009. február 15. 10:57
A mély recesszióban megcsappan a hirdetési tevékenység, ennek, valamint a technológiai változásoknak a következtében a sajtó munkatársainak tömegei válhatnak munkanélkülivé. Spanyolországi felmérés szerint a sajtó ottani munkásainak ötöde, mintegy 5 ezer ember veszítheti el állását az idén és jövőre az ibériai országban.

A hirdetések csökkenése - amelynel aránya Spanyolországban idén 30 százalék körüli - a jelek szerint elsősorban a hirdetésekből élő ingyenes lapokat sújtja: a Metro című lap helyi szerkesztőségét bezárták, és más lapoknál is napirenden van a létszámcsökkentés.

Tavaly nyár óta már mintegy 1600 spanyol újságíró vesztette el állását, és valószínű az ötezres veszteség is, ha nem lépnek a sajtómunkahelyek megőrzése érdekében. A hét végén Madridban az újságírók százával követelték a szükséges lépéseket, elsősorban munkaszerződéseket, a kormányzati szervek jobb ellenőrző munkáját ezen szakma felett, mert szövetségük elnöke szerint egy foglalkozás lassú kihalásának veszélye leselkedik rájuk.

Szerintük a hirdetések fellendítését célzó beruházásokra van szükség a sajtóban. Spanyolországban a nyomtatott sajtó a bevételeinek körülbelül 60 százalékát hirdetésekből fedezi, 2008-ig ezen hirdetésekből jelentős mennyiséggel jelentkezett a fellendülésben lévő ingatlanszektor, amely azóta gyakorlatilag teljesen összeomlott.