Malév: halogatás zuhanás közben

Infostart
2008. december 19. 13:28
A Napi Gazdaság szerint a Malév közgyűlésén született volna döntés arról, hogy a súlyos pénzzavarban lévő légitársaságba beszálljon az orosz Aeroflot, a közgyűlést azonban érdemi döntés nélkül 30 napra felfüggesztették. A nemzeti vagyonkezelő nem tud az Aeroflot érkezéséről.

A Malév menedzsmentje november 28-án döntött arról, hogy a társaság tőkehelyzetének rendezésére közgyűlést hív össze. A másfél éve privatizált, és az AirBridge Zrt.-n keresztül a súlyos pénzügyi gondokkal küszködő Borisz Abramovics érdekeltségébe került Malév Zrt. mára a pénzügyi összeomlás szélére került, sokak szerint már csak az utolsó utáni cseppet jelentették a pohárban a ferihegyi sztrájk miatt elszenvedett veszteségei - írja az Index.

A péntekre összehívott közgyűlés munkáját azonban a tulajdonosok érdemi döntés nélkül felfüggesztették. A Malév által kiadott szűkszavú közlemény szerint a Közgyűlésen a Malév 99,95 százalékos tulajdonosának képviselői az AirBridge Zrt. igazgatósága döntésének megfelelően a közgyűlés munkájának felfüggesztését indítványozták. A közgyűlés munkáját 30 napon belül folytatni fogja.

Úgy tűnik tehát, hogy idén már nem rendeződik a Malév helyzete. Németh Krisztina, a társaság szóvivője azt mondta, a közgyűlés elhalasztásáról szóló döntés nem azt jelenti, hogy bármilyen dráma lenne a cégnél. Az, hogy a közgyűlést január 19-ig ráérnek folytatni, azt is sejtetni engedi, hogy a kérdésről politikai döntés születik majd: így január közepén a magyar-orosz kormányközi bizottság elé kerülhet az ügy.

Holott a menedzsment korántsem indokolatlanul kezdeményezte a tulajdonosoknál a cég tőkehelyzetének a rendezését. A Népszabadság információi szerint húszmilliárd forinthoz közelít a Malév összes szállítói tartozása, és ebből már négymilliárdnál tart a lejárt számlák összege. Mindeközben a napi működés finanszírozásához havi hárommilliárd forintnyi többletforrás kellene, ám a lap szerint ennyi pénzt a tulajdonos nem tud előteremteni.

Ezért is tűnt logikusnak a Napi Gazdaságnak az az értesülése, hogy Abramovics - hasonlóan több, szintén a fizetésképtelenség szélére sodródott orosz légitársaságához - az AirBridge-n keresztül tulajdonában lévő Malévtól is megválik. Pontosabban - a Napi értesülései szerint - az orosz üzletember az AirBridge-ben meglévő 49 százalékos részesedését adta volna el az Aeroflotnak, amely a fennmaradó 51 százalékot tulajdonló magánszemélyek részvényeit is megvásárolta volna.

Ehhez azonban az állam beleegyezésére is szükség lenne, amit korántsem lehet biztosra venni. Száraz Gábor, a nemzeti vagyonkezelő szóvivője az Index kérdésére elmondta: a Malévnak akkor van európai uniós repülési joga, ha európai uniós tagállamban van a cég többségi tulajdonosa. Ha az új tulajdonos nem ilyen lenne - márpedig az Aeroflot nem ilyen -, akkor az MNV-nek el kell dönteni, hozzájárul-e ahhoz, hogy a Malév elveszítse az uniós licenszét.

A Malév csak a Budapest Airportnak több mint tízmilliárd forinttal tartozik, és bár ezt átütemezték és fizetik, további jelentős összegekkel adósa más beszállítójának. A cég helyzetét ismerők szerint nem lenne meglepetés, ha a repülőgépeket lízingelő cég egyszerűen lefoglalna egy gépet.

Hanganyag: Panulin Ildikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Diószegi József, a Napi Gazdaság újságírója
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást