Nyolc embernek veszünk 53 ezer forint értékben karácsonyi ajándékot

Infostart
2008. december 11. 05:40
Nyolc embernek vásárolunk ajándékot karácsonykor, és átlagosan több mint 11 órát töltünk az ünnepi meglepetések beszerzésével - derült ki a GE Money kelet-közép-európai felméréséből.

A hat országban készített felmérés szerint a magyarok, a régió lakosaihoz hasonlóan leginkább ruhát vagy kozmetikumokat vesznek karácsonyra a családnak, illetve a gyerekek ajándéka rendszerint játék, míg a barátokat könyvvel, CD-vel, esetleg egy itallal lepik meg.

A magyarok a lettekkel együtt a leginkább nagylelkűek: ők ajándékozzák meg a legtöbb, átlagosan 8 embert az év végi ünnepekkor, míg például a románok mindössze négyet. Az ajándékok beszerzésével átlagosan 11 órát töltenek a magyarok, és a legtöbben igyekeznek saját kezűleg becsomagolni a meglepetést.

Az ajándékokra költött összeg a tavalyinál kissé nagyobb, összesen 204 euró, vagyis 53 ezer forint, amivel a második helyen állunk a felmérésben részt vevő országok között. A csehek az elsők, 327 euróval, míg a lettek az utolsók 109 euróval.

Majd' mindenkire jellemző, hogy hiába készít előre bevásárlólistát, végül aszerint dönt, hogy mit lát meg, mi tetszik meg neki a kínálatból. A vásárlás időpontját illetően viszont előrelátó a magyar: a lakosság 36 százaléka már egy hónappal karácsony előtt mindent beszerez - a lengyelek 17 százaléka teszi ugyanezt.

Ha egy hónappal korábban nem is, de egy héttel az ünnep előtt a magyarok 88 százaléka teljes felkészültségben várja a csengőszót, és igen kevés azok száma, akik az utolsó pillanatra halasztják a vásárlást.

A kutatás kiterjedt a családi költségvetésre is, és kiderült, hogy amíg a legtöbb pénzt a férfiak keresik, annak felhasználásáról mégis a nők döntenek. Az is igaz, hogy a spórolásban is a nők a kreatívabbak, 70 százalékuknak határozott elképzelése van arról, hogyan tudná visszafogni kiadásait.

A pénzügyeket tekintve a legnagyobb félelem a munkahely elvesztése: Magyarországon a 40-49 évesek aggódnak ezért leginkább, tíz magyarból négy attól tart, hogy munka nélkül maradhat, a fiatalok legnagyobb félelme pedig az, hogy nem lesznek képesek saját lakást vagy házat vásárolni.