Bár a három detroiti autógyártó - a General Motors, a Ford és a Chrysler - 34 milliárd dollárt kért az összeomlás elkerüléséhez, az amerikai Kongresszus várhatóan csak ennek felét, 15, maximum 17 milliárd dollár hitelt ad az ipari óriásoknak - írja a távirati iroda. A demokrata vezetők reménye szerint a kialkudott összegből a három cég márciusig folytathatja működését, akkor pedig az Obama-kormányzat és az új összetételű Kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.
A General Motors összesen 18 milliárd dollár hitelt kér. A cégnek 2007-ben 38 milliárd dolláros vesztesége volt. A GM piaci részesedése a 2000. évi 28,7 százalékról 2008-ban 22,2 százalékra esett. A társaság négy alapmárkájára - a Chevrolet-ra, a Buickra, a GMC-re és a Cadillacre - akar koncentrálni, és a tervek szerint megválik a Hummertől, a Saabtól, a Saturntől és a Pontiactól, vagy beolvasztja ezeket.
A Ford van a három detroiti cég közül a legkedvezőbb pénzügyi helyzetben, a vállalatot nem fenyegeti közvetlen fizetésképtelenség, tavaly mindössze 2,7 milliárd dollár veszteséget könyvelt el. Bár míg 2000-ben az amerikai piacon a Ford még a forgalom 23,5 százalékát, idén már csak 15 százalékát birtokolta. A társaság egyébként valószínűleg túlad a Volvón.
A Chrysler hétmilliárd dollárt kért. A cég vezetése a GM-hez hasonlóan azt mondta, ha év végéig nem jut szövetségi segítséghez, csődbe mehet. A Chrysler készpénztartaléka az utóbbi negyedévben 3 milliárd dollárral apadt.
A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki hitel-megállapodás kapcsán George Bush elnök hangsúlyozta: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot.
Többen azonban ennek ellenére is úgy vélik, hogy a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, arra volna szükség, hogy a cégek csődeljárás keretében gyökeres átszervezést hajtsanak végre. Egy biztos, a detroiti hármak csődje katasztrofális hatással járna az amerikai gazdaságra.