Az év privatizációja vagy egy "állatorvosi ló"?

Infostart
2008. december 3. 06:00
Az év privatizációjának lett kikiáltva a MÁV Cargo eladása, ám bizonyos szempontból "állatorvosi lónak" is tekinthető. A céggel kapcsolatban ugyanis szinte minden felmerült: hűtlen kezelés, rendőrségi eljárás, képviselői feljelentés, horribilis tanácsadói díj egy betéti társaságnak. Az osztrák sajtó ráadásul sokallja a vételárat, különösen annak tükrében, hogy a nemzetközi gazdasági válság miatt a vasúti árufuvarozás terén is jelentős visszaesés várható.

Hűtlen kezelés gyanújával szeptember elején előállította a rendőrség a MÁV Cargo akkori vezetőjét, illetve két, egykori vezető beosztású MÁV-alkalmazottat.

A képviselő feljelent


A rendőrségnek 2007. május közepén jelezte egy országgyűlési képviselő, hogy információi szerint a MÁV-nál 2 000 darab, jó vagy kisebb javítást igénylő vasúti kocsit adtak el, vélhetően törvénysértő módon. Az MTI információi szerint Szép Béla MSZP-s képviselő tett feljelentést a rendőrségen.

A nyomozók megállapították, hogy a 2 000 tehervagont indokolatlanul, hulladékként értékesítették - írta az Index. A társaságnak ezzel mintegy egymilliárd forintos kára keletkezett. Több tanút, igazságügyi közlekedési- jármű és vasútgépészeti szakértőt hallgattak meg. Az adatok birtokában kedden előállítottak és hűtlen kezelés miatt gyanúsítottként hallgattak ki három embert. Maga az üzlet - mint a MÁV későbbi tájékoztatásából kiderül - 2002-2003-ban jött létre.

Menetrendszerű leselejtezés

A MÁV Cargo őrizetbe vett vezetője, Kovács Imre nem érti, hogy miért indult ellene eljárás a vasúti kocsik értékesítése miatt.

Mint a vezérigazgató-helyettes az InfoRádiónak elmondta, rövid tájékoztatást kaptak őrizetbe vételükkor, eszerint ócskavasnak adtak el kétezer vasúti kocsit 2003-ban, és amennyiben ezeket fölújíttatták volna, 1,4 milliárd forintos eszközpark állna a rendelkezésükre. Kovács Imre hozzátette, mindezt öt évvel azt követően állapította meg egy szakértő, hogy szétbontották a kocsikat.Ez az akció ugyanakkor csak egy hosszú folyamat egyik eleme volt - mutatott rá a vezető, hozzátéve: a sajtóban az üggyel kapcsolatban mindenki 2002-2003-ról beszélt, de voltak ennek előzményei is. Rámutatott, ő 2002-ben még a GYSEV-nél dolgozott és 2003. január elsejével került a MÁV árufuvarozási üzletágának élére. Ezért sem lehet igaz, hogy mindenről ő döntött - jegyezte meg.

Hatvanezer leselejtezett vasúti kocsi

Kovács Imre arra is emlékeztetett, hogy a MÁV-nak húsz évvel ezelőtti csúcsidőszakában 76 ezer kocsija volt. 2003-ra, mire ő a céghez került, ez 15 ezerre csökkent. Azaz 15 év alatt 60 ezer vasúti kocsit selejteztek le.

Kavicsot már nem fuvarozik olyan mennyiségben a MÁV, hogy sok erre használható kocsira szükség legyen, nem duplafalú tartálykocsikat már nem lehet forgalmazni. Azaz számos olyan kocsifajta volt, amelyet le kellett selejtezni egész Európában, habár még működőképesek voltak - tette hozzá mindehhez Kovács Imre.

A kocsik eladása miatt őrizetbe vett vezérigazgató-helyettes szerint használati értékük már egyáltalán nem lett volna a felújított vasúti kocsiknak.

Eladtak 15 ezer rozsdás vagont?

Bár az adásvételt idén nyáron az év privatizációjának kiáltotta ki az Emea Finance magazin, az osztrák lapok többször cikkeztek arról, hogy az állami tulajdonú osztrák vasút nem jó üzletet kötött a MÁV Cargo megvételével. A kifogások között felmerült a túl drága vételár, ami most, egy évvel az előszerződés megkötése után az árfolyamváltozások miatt még feljebb is kúszott, a 102,5 milliárd forint mostani árfolyamon 391 millió euró, de az átvételkor megszabott kurzus alapján 402 millió eurót kell fizetni, arról nem is beszélve, hogy a társfinanszírozónak szánt GySEV-nek is ki kellett szállni az üzletből.

Emellett az sem segített az ügynek, amikor kiderült, hogy mekkora sikerdíjat kapott egy kis betéti társaság a sikeres privatizáció után. Az eladás körülményeit vizsgálta az Állami Számvevőszék és a Gazdasági Versenyhivatal is, a számvevőszék több jogi problémát talált.

Az osztrák sajtó arról is többször írt, hogy a MÁV Cargo nem több, mint egy lepusztult, 15 ezer rozsdás vagonból álló társaság. Az már csak hab a tortán, hogy egyes szakértők szerint nem túl jó év vár 2009-ben a vasúti árufuvarozásra, mivel a MÁV Cargo fő megrendelői, az autógyártók már bejelentettek elbocsátásokat, időszakos leállást, alacsonyabb termelést a pénzügyi válság és a gazdasági recesszió miatt, ami feltehetően a szállítások csökkenésében is megmutatkozik majd. Az új osztrák tulajdonos ennek ellenére pozitív eredményt vár 2009-ben.