GVH: Négy vállalkozásnak 4,5 millió forintos bírság

InfoRádió / MTI
2008. november 7. 15:12
Összesen 4,5 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) betegség diagnosztizáló, méregtelenítő készülékekre vonatkozó valótlan, vagy nem bizonyított, a fogyasztókat megtévesztő tájékoztatás miatt négy társaságra.

A GVH döntése szerint a Vivaldi kft-nek a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt 1,5 millió forintos bírságot kell fizetnie. Az importőr Vivaldi és a forgalmazó Media Markt Saturn Holding kft. ionos méregtelenítő készüléket adott el. A vizsgálat során azonban nem tudták bizonyítani, hogy a hirdetésükben szereplő állítások a szükséges hatósági eljárások megállapításai szerint is megfelelnek a valóságnak.

A versenyhatóság álláspontja szerint a tisztességes tájékoztatás kötelezettsége alól az sem mentesíti a céget, hogy az elégedetlenség esetén visszatérítette vásárlóinak a készülék árát.

A kiszabott büntetésnél súlyosbító körülmény volt, hogy a cég az egészség megőrzésével kapcsolatos, bizalmi jellegű terméket kínált eladásra. A bírság összegét csökkentette ugyanakkor, hogy a készülék forgalmazását a Vivaldi Kft. még az eljárás lezárulta előtt, 2008 februárjában önként beszüntette, és felhagyott a jogsértő tájékoztatással, valamint visszavásárolta a készüléket az elégedetlen fogyasztóktól.

A reklámozó Media Markt ellen is vizsgálódott a GVH. A Media Markt nem kapott büntetést, de kötelezettséget kellett vállalnia arra, hogy akciós reklámújságjaikban, amelyekben a készüléknek gyógyhatást tulajdonított, figyelemfelhívást tesz közzé.

Egy másik eljárásban a GVH három másik készülék forgalmazójának reklámtevékenységét vizsgálta. A Hippocampus-BRT kft., az Eni.Med kft. valamint az Europa Utazásinformációs Központ Szolgáltató bt. ugyanis 2006 és 2008 között a Mobil Cell-Com, a Lenyo és a BioXline Fractal készülékeknek betegséget diagnosztizáló és kezelő, a betegség tüneteit enyhítő hatást tulajdonítottak.

A készülékek állítólagos jótékony hatását a vizsgálat során nem sikerült tudományosan alátámasztani, ezért a GVH egyenként, egy millió forintos bírságot szabott ki mindhárom cégre.

Súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a cégek hosszú időn át rendkívül sok fogyasztóhoz juttatták el hirdetéseiket, akik helyzetükből adódóan sérülékenynek tekinthetők. A bírság összegét csökkentette ugyanakkor, hogy a vállalkozások a végfogyasztók számára biztosították a díjmentes kipróbálás lehetőségét.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Mihálovits András, a GVH szóvivõje
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást