Demszky: Nem férünk el a saját autónktól - képek

Infostart
2008. szeptember 17. 16:31
Elektromos, lábbal hajtható, sűrítettföldgáz-üzemű és hibridautó vonult fel Budapest belvárosában az Alternatív Autózás Napján. Dióssy László környezetgazdálkodási szakállamtitkár az InfoRádiónak elmondta: a kormány ösztönözni kívánja az alternatív üzemagyagú tömegközlekedés elterjedését.

Az alternatív autózás napján több fiatal tervező találmányát mutatták be a fővárosban a Blaha Lujza téren. A járművek között volt elektromos, lábbal hajtható, sűrítettföldgáz-üzemű és hibridautó is.

Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezetgazdálkodási szakállamtitkára az InfoRádiónak kiemelte: a kormány ösztönözni kívánja az alternatív üzemagyagú tömegközlekedés elterjedését. A törekvéseket az innováció mellett a gazdasági szabályozáson keresztül is támogatja a kabinet - tette hozzá.

A szakállamtitkár kifejtette: jelentős eredmény, hogy csökkent a hibrid hajtású járművek regisztrációs adója. Az adótörvények módosításánál azt szeretnék elérni, hogy nulla legyen a jövedéki adója a földgázhajtásnak, márpedig ennek a városi közlekedésben nagy jelentősége van - közölte Dióssy László.

Demszky Gábor főpolgármester azt mondta: minden európai nagyvárosban ugyanaz a probléma, vagyis nem férünk el a saját gépkocsinktól, megteltek a városok, ezért változtatni kell egyéni közlekedési stratégiákon.

Az egyik megoldás lehet az alternatív hajtású járművek használata, amelyek jóval kevésbé terhelik károsanyag-kibocsátással a környezetet. A hibrid Toyota Prius különlegessége például, hogy elektromos és benzinmotor vegyesen hajtja. Az elektromos rész részben a fékezési energiából visszatermelt elektromosságot tudja hasznosítani egy megfelelő akkumulátorral. A Blaha Lujza téren felsorakozó alternatív hajtású járművek között ilyen is látható volt, sőt hibrid iránytaxik vittek utasokat a Blaha Lujza tér és a Bosnyák tér között.

A benzines autók alternatívájaként gázhajtású autókat mutatott be a Fővárosi Gázművek Zrt. A metán alapú CNG (Compressed Natural Gas) vagy más néven sűrített földgázhajtás előnye, hogy a propán alapú gázhoz képest kedvezőbbek az égéstechnikai tulajdonságai, biztonságosabb az üzemeltetés feltétele, fogyasztói ára pedig mintegy kétharmada a benzinének. Bakonyi Tibor, a Fővárosi Gázművek Zrt. vezérigazgatója szerint ezeknek az autóknak a károsanyag-kibocsátása akár 60-90 százalékkal kisebb, mint a hagyományos járműveké.

Az alternatív hajtású járművek tettek egy kört a belvárosban, majd leálltak a Blaha Lujza téren, ahol egész nap megnézhetik őket az érdeklődők.

Az Európai Mobilitás Hét hétvégi programján még láthatók lesznek az alternatív hajtású járművek: szeptember 21-22-én az Andrássy úton.

Hanganyag: Litauszky Balázs


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást