"A tárgyalások elhalasztása a Déli Áramlatról egy olyan lehetőség, amelyet hasznos lenne átgondolnia Magyarországnak" - mondta April H. Foley a Freedom House által szervezett energetikai konferencián az MTI-nek.
Az orosz-grúz konfliktus után az Európai Unió is azon a véleményen van, hogy nem lehet a szokásos módon folytatni a kapcsolatokat. Hasznos lenne az államoknak, hogy megvizsgálják, milyen lehetőségeik vannak arra, hogy kifejezzék elégedetlenségüket Oroszországgal szemben. Fontos, hogy az EU olyan lépéseket tegyen, amely "megtörheti Oroszország terjeszkedési vágyát" - tette hozzá.
Úgy vélte, Magyarország számára is a Nabucco-projekt jelentene valódi diverzifikációt, épp ezért ez sokkal fontosabb, mint a Déli Áramlat. A Nabucco-nagykövet kinevezése, a januári budapesti Nabucco-csúcs azt mutatja, hogy Magyarország elkötelezte magát a projekt mellett - mondta a nagykövet.
Rendkívül fontos, hogy a Nabucco-vezeték valósuljon meg először, hiszen ez jelent valódi diverzifikációt - húzta alá April H. Foley.
Garamhegyi: nincs ok megszületett szerződésen változatni
Garamhegyi Ábel, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) államtitkára az MTI-nek erre reagálva hangsúlyozta: Magyarország nem függeszti fel a tárgyalásokat a Déli Áramlatról. Az államközi szerződés már megszületett, Magyarországnak nincs oka ezen változtatni - tette hozzá.
Nem tudom, hogy miért gondolják azt "egyes amerikaiak", hogy Magyarországnak abba kellene hagynia a tárgyalásokat az egyetlen beszállítójával, erre nincsenek racionális érvek - mondta a politikus.
"Lehet, hogy ez egy geopolitikai játszma, de Magyarország energiaellátása nem a geopolitikai játszmáktól függ, hanem attól, hogy milyen módon tudjuk azt biztosítani technikai, technológiai és üzleti eszközökkel" - hangsúlyozta Garamhegyi Ábel.
Az államtitkár kiemelte: Magyarország számára a Nabucco és a Déli Áramlat is fontos. Számtalanszor kijelentette Magyarország, hogy a Déli Áramlat egy kockázatot csökkent, míg a Nabucco kettőt. Utóbbi csökkenti a forrás és a tranzitkockázatot, az orosz vezeték pedig csak a tranzitkockázatot csökkenti - fűzte hozzá.
Az évi mintegy 30 milliárd köbméter szállítási kapacitású Déli Áramlat az orosz Gazprom és az olasz Eni energiavállalat közös vállalkozása orosz földgáz Európába juttatására, elkerülve a hagyományos útvonalakat. A Déli Áramlat gázvezeték a krasznodari területről a Fekete-tenger alatt haladva érné el Bulgáriában Várnát, ahonnan két ágra válik szét: az egyik ága Görögország felé indul Olaszországig, a másik Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át északról érné el Olaszországot, és a tervek szerint ausztriai ága is lenne.