Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője az InfoRádióban azt mondta: több olyan fogyasztói panasz érkezett hozzájuk, miszerint egyes hitelintézetek egyoldalúan, a fogyasztók számára kedvezőtlenül módosítják a hitelszerződéseket.
Szerintünk például az OTP tisztességtelenül jár el, amikor szubjektív megítélés alá eső okokra hivatkozva - mint amilyen a lakossági hitelek kockázati tényezőinek alakulása vagy a hitelvezetési költségek megváltozása - egyoldalúan módosítja a hitelszerződéseket - jelentette ki Szép Gábor.
Hozzátette: a hitelintézeti törvény lehetővé teszi a hitelintézetek számára, hogy egyoldalúan, akár a fogyasztók hátrányára módosítsák a szerződéseket, de csak akkor, ha a pénzügyi intézmény számára meghatározott feltételek és körülmények esetére egyértelműen lehetővé teszi a jogszabály.
A kereset benyújtásáról Szép Gábor azt mondta: úgy gondolják, hogy a jogalkotói szándék nem eléggé eltökélt a probléma rendezése érdekében. Az OTP azért került a szervezet célkeresztjébe, mert a legnagyobb hitelintézetként az általuk kifogásolt gyakorlatot folytatja, és az egyesület megkeresésére azt válaszolta: eljárása megfelel a jogszabályoknak, és nem is kíván változtatni azon.
Érkeztek panaszok a K&H ellen is, a bank válaszát még várjuk. Ebben az esetben még súlyosabbak a kifogások, a 100 ezer forintos végtörlesztési díj bevezetését például elfogadhatatlannak tartjunk - fűzte hozzá az egyesület szóvivője.
Az OTP szerint minden rendben
A hitelintézeti törvény alapján jár el az OTP Bank, amikor módosít egyes szerződési feltételeket - mondta a bank vezető jogtanácsosa az InfoRádiónak.
Korba Szabolcs hangsúlyozta: a hitelintézeti törvény egyértelműen felhatalmazza a bankokat arra, hogy a szerződési feltételeket, kamatokat, díjakat változtassák a piaci feltételek módosulásának megfelelően; ha a bank él ezzel a jogával, az nem lehet jogellenes.
A szerződés módosítás hatályba lépése előtt legalább egyébként 15 nappal tájékoztatni kell erről az ügyfeleket - tette hozzá.