Elbocsátások a General Motors amerikai üzemeiben

InfoRádió / MTI
2008. április 29. 19:08
A legnagyobb amerikai járműgyártó, a General Motors 3500 állást megszüntet észak-amerikai üzemeiben, mert a mérséklődő kereslet miatt csökkenti kisteherautó- és terepjárógyártását. Európában azonban biztosított a termelés.

A legnagyobb amerikai járműgyártó, a General Motors 3500 állást megszüntet észak-amerikai üzemeiben, mert a mérséklődő kereslet miatt csökkenti kisteherautó- és terepjárógyártását. Európában azonban biztosított a termelés: a GM-Europa elnöke kedden keretszerződést írt alá az Astra és Zafira márkák jövendő nemzedéke, valamint egy új terepjáró-típus gyártásáról. A keretmegállapodás a németországi, belgiumi, svédországi, nagy-britanniai és lengyelországi GM üzemekre garantálja a termelést 2016-ig és megakadályozza az üzemfüggő elbocsátásokat.

A keddi bejelentés szerint a GM négy észak-amerikai üzemében törölnek egy teljes műszakot, ez összesen 3500-zal kevesebb munkahelyet, valamint 88 ezerrel kevesebb kisteherautót és 50 ezerrel kevesebb városi terepjárót jelent. Ezzel a négy üzem a tavalyihoz képest 10 százalékkal fogja vissza a termelést ezekben a járműkategóriákban.

Az első negyedben a kisteherautók és terepjárók piaca további több mint 20 százalékkal zsugorodott a tavalyi azonos időszakhoz képest, a magas üzemanyagárak és az amerikai gazdasági lassulás következtében. A nagy veszteségekkel küzdő GM szerdán teszi közzé első negyedéves eredményeit, és a várakozások szerint most is veszteséget jelent.

Növelte részesedését az enyhén csökkenő magyar gépjárműpiacon a General Motors az első negyedében, elérve a 16,3 százalékot, tájékoztatta a GM Southeast Europe az MTI-t. Az eredmény főleg a "volumenmárkák" sikerének köszönhető - ismerteti a közlemény: az Opel a múlt év azonos időszakához viszonyítva 2,5 százalékkal növelte részesedését, 5111-re a Chevrolet esetében a növekedés még nagyobb: 20,7 százalékkal több talált gazdára, mint 2007 hasonló időszakában, összesen 2.114 darab, ami 4,7 százalékos piaci részesedésnek felel meg.

Opel személygépkocsiból és terepjáróból 2007-ben 20 149 kelt el, 6,3 százalékkal kevesebb, mint 2006-ben, piaci részesedése 11,4 százalék volt. Chevrolet-ből 7881 darab fogyott, ami csaknem 9 százalékos visszaesés volt, ez 4,5 százalékot jelentett a piacból.

A GM Europe ugyanakkor az idei első negyedévben rekord eredményről, 572 137 eladott autóról számol be. A vállalat piaci részesedése Európában elérte a 9,6 százalékot.