Tülekednek a szomszédok a magyar vasútért

Infostart
2007. július 17. 15:50
Jövő hétfőre várják a pályázatokat a MÁV áruszállítási üzletága, a MÁV Cargo privatizációjának első fordulójában. Jó néhány komoly érdeklődőre lehet számítani, ezek döntő többsége szomszédos, vagy más európai ország vasúttársasága.

A MÁV Cargo 2006 eleje óta önálló cég, működésének első évében 93 milliárd forintos árbevételt és 2,8 milliárd forintos nyereséget ért el. A társaság privatizációjáról egy évvel ezelőtt döntött a kormány, a pályázatot májusban írták ki.

Az eddigi jelzések szerint jó néhány komoly érdeklődőre lehet számítani, ezek döntő többsége szomszédos, vagy más európai ország vasúttársasága.

A lehetséges vásárlók között van a német, az osztrák, az orosz és az ukrán vasút, és nemrég a román vasúttársaság szállítási üzletága is jelezte, hogy valószínűleg ajánlatot nyújt majd be az eladás első fordulójában.

Az InfoRádió úgy tudja, egy magyar szakmai befektető és egy külföldi pénzügyi cég konzorciuma is pályázik, és kedden jelezte pályázati szándékát egy amerikai szakmai befektető és egy regionális pénzügyi befektető konzorciuma.

Jelentős érték

Szakértők becslései szerint a MÁV Cargo értéke egymilliárd euró, vagyis mai árfolyamon 246 milliárd forint.

Az egyik pályázó, az amerikai-európai konzorcium amerikai tagja, a Rail World már több állami vasút szállítási üzletágát is megvásárolta. 2001-ben kétharmados részesedést vásárolt az észt vasúttársaságban.

A privatizációt kiíró jobbközép kormányt követő baloldali kormányok azonban alaposan átrendezték a vasúti fuvarozás szabályait és a tarifarendszert, ami súlyos vitákhoz vezetett a cég és a kormány között. Tavaly januárban végül az észt állam visszavásárolta a 66 százalékos részesedést, több mint háromszor annyiért, mint amennyiért eladták.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást