Vodafone: az emberek egyre többet használják majd a mobiljaikat

Infostart
2007. június 28. 16:59
A mobiltelefónia fejlődése harmadik szakaszába lépett - mondta Budapesten tartott előadásában a Vodafone elnöke, John Bond. Az InfoRádiónak adott exkluzív interjújában úgy fogalmazott: a cég árbevételének 10 százalékát már ma is olyan új szolgáltatások adják, amelyek öt évvel ezelőtt nem is léteztek.
A Vodafone nemrég jelentette be, hogy Budapesten hoz létre egy globális szolgáltató központot. Ez azt jelenti, hogy az ország fontosabb a csoport számára, mint azt az itteni előfizetők száma indokolná?

Ez azt mutatja, hogy milyen fontos Magyarország a Vodafone csoport számára. Magyarországot, mint helyszínt több mint húsz országgal folyó versenyben választottuk ki, és döntésünkben az itteni emberek tehetsége, nyelvtudása és az üzleti szempontokat megértő kormány játszott komoly szerepet. Igen, ez mindenképpen növeli Magyarország fontosságát a Vodafone csoporton belül, de az ország e nélkül is a csoport egyik sikertörténete volt, úgyhogy ez a döntés is hozzáadódik az eddigi sikertörténethez.

A világ szinte minden mobilszolgáltatója vezetékes telefonnal, tartalomszolgáltatással, mobil internettel bővíti kínálatát. Ennek a bővülő kínálatnak a finanszírozása teremthet olyan helyzetet, mint amikor néhány évvel ezelőtt a 3G-s engedélyek vásárlása hozott nehéz helyzetbe sok telefontársaságot?


Azokhoz a szolgáltatásokhoz, amelyeket mi "mobil plusz"-nak nevezünk, nincs szükség újabb kormányzati engedélyekre. A 3G új sugárzási frekvenciákat, új engedélyeket igényelt, vagyis ez szerintem egy egyszeri esemény volt. Szinte minden új, hangon és adaton túli bevételünk olyan, hogy nem igényel sem kezdeti engedélyezést, sem induló finanszírozást.

Önök Európában nemrég megjelentek kábelszolgáltatóként is. Elég lesz-e ez ahhoz, hogy ellensúlyozza az alig növekvő nyugat-európai árbevételüket?


Nyugat-Európában a szolgáltatók nyereségességi rátái lassan csökkennek, ami jó az ügyfeleknek. A mi feladatunk most az, hogy az ügyfelek egyre többet használják a telefonjaikat. Ahogy az árak egyre versenyképesebbek lesznek, úgy az emberek egyre többet fognak telefonálni a mobiljaikon, ez pedig segíteni fog abban, hogy a csökkenő árakat kompenzálja. Ugyanakkor nekünk is okosabban kell dolgoznunk, meg kell osztanunk a hálózatokat másokkal, kevesebbet kell befektetésekre költenünk és hatékonyabbá kell válnunk. Általában véve azonban a csökkenő árak kedveznek az ügyfeleknek és mi hiszünk abban, hogy ezzel párhuzamosan egyre többen, egyre többet fognak telefonálni.

Milyen hatással lesz az Önök árbevételére az Európai Unió közelmúltbeli döntése a roaming-díjak csökkentéséről?

Tulajdonképpen alig lesz hatása, hiszen a legtöbb roaming-díjunk már most alacsonyabb, mint amit az Unió előír.

Az árbevétel növekedése az utóbbi években elsősorban a fejlődő országoknak köszönhető. Ön szerint milyen szolgáltatások vagy technológiák tudnák ismét felélénkíteni a telített piacokat?

Természetesen a feltörekvő országok a gazdasági fejlődés más szakaszában vannak, ott elsősorban telefont kell adni az emberek kezébe, míg a legtöbb érett piacon szinte mindenkinek van már mobilja. Nekünk arra kell rávenni az ügyfeleket, hogy a Vodafone egyre több szolgáltatását vegyék igénybe. Árbevételünk tíz százalékát már most is olyan új szolgáltatások adják, amelyek öt évvel ezelőtt nem is léteztek, mint például reklámok, szórakoztató tartalom és egy sor más újdonság. Úgyhogy azt hiszem, ez a növekedés útja: a hang- és adattovábbításon felüli más szolgáltatások terjesztése.

Budapesti beszédében azt mondta, hogy a mobiltelefónia fejlődése harmadik szakaszába lépett. Kifejtené ezt egy kicsit?

Azt hiszem, egyre közelebb kerül egymáshoz a vonalas és mobil telefonok világa. Számos nagy vonalas telefonszolgáltatónak van már mobilos leányvállalata, sok mobilcég, mint például a Vodafone is, a szélessávú internet, a DSL és a nagysebességű mobil adatátvitel irányába mozdul el. Úgyhogy közeledünk egymáshoz, közeledünk a tartalomszolgáltatókhoz, a médiához és a szórakoztatóiparhoz. Szóval azt hiszem olyan irányba haladunk, hogy mindegyikünk a lehető legtöbb szolgáltatást nyújthassa minden egyes ügyfelének.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
John Bond, a Vodafone csoport elnöke
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást