Az Állami Számvevőszék jelentésében kifogásolta, hogy nem készült semmilyen gazdaságossági számítás az autópálya-fejlesztések előtt.
A számvevőszék főigazgatója szerint így aztán azt sem tudni, hogy miért kerülnek éppen annyiba, mint amit a végleges elszámolások mutatnak.
Ráadásul - tette hozzá Bihary Zsigmond - még azt sem lehet pontosan tudni, hogy az árak az elmúlt évekhez képest hogyan alakultak.
Viszonylag rövid időszakon belül sok helyen indult autópálya-építés, a piacon azonban kevés az olyan cég, amely képes végrehajtani az ilyen beruházásokat, vagyis nem alakulhatott ki valós versenyhelyzet - mondta az InfoRádiónak Állami Számvevőszék főigazgatója.
Lassú, előkészítetlen
Az Állami Számvevőszék komoly problémát látott az előkészítések lassúságában is. A gazdasági és közlekedési tárca ezt elismeri, hozzátéve, hogy például a kisajátítási eljárások miatt módosul gyakran a határidő.
A minisztériumi közlemény hangsúlyozza: a tárca már tett lépéseket a kisajátítások lerövidítésére, ezért módosította például az Autópálya törvényt.
A közlemény kitér arra is, hogy az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszára kiírt tenderen a változtatások következtében már 40 százalékkal nagyobb megtakarítást lehetett elérni a mérnökárhoz képest.
Ígérnek
Az, hogy valóban ennyivel olcsóbb lesz-e az újabb szakasz megépítése 2007-ben, majd az Állami Számvevőszék következő jelentéséből derül ki.
A gazdasági tárca azt ígéri, hogy egy hónapon belül, legkésőbb július 20-ig a számvevőszéki jelentés megállapításait figyelembe véve készít egy intézkedési tervet.