Félrevezetők lehetnek az új élelmiszercímkék

Infostart
2007. február 15. 11:19
Félrevezetik a fogyasztókat a januárban Nagy-Britanniában bevezetett élelmiszercímkék - állítja az egyik brit egészségvédelmi szervezet. A nagy gyártók és forgalmazók megvédik az új módszert.

Az új tápanyagtáblázatot a huszonegy legnagyobb élelmiszergyártó és szupermarketlánc is bevezette, annak ellenére, hogy a kormányzat élelmiszerellenőrzéssel foglalkozó szervezete nem ezt a módszert javasolta.

Az élelmiszercímkékről készített vizsgálat szerint az új táblázatok, amelyek az ajánlott napi beviteli mennyiséget mutatják, félrevezetik a fogyasztókat.

A gyerekekre más vonatkozik


A Tesco, a Nestlé és a Kellog által is bevezetett új módszert többek között azért kritizálja a jelentés, mert a cimkén feltüntetett napi mennyiséget önkényesen állapították meg a gyártók, így az élelmiszerek egészségesebbnek tűnnek annál, mint amilyenek valójában.

Egy másik észrevétel szerint a felnőttek számára meghatározott mennyiségeket használják a gyermekeknek szánt termékeken is.

Például a Kellog's egyik rizses reggelizőpelyhének dobozán az áll, hogy 30 grammnyi fedezi a felnőttek napi cukorbevitelének 13 százalékát, az öt és tíz év közötti gyerekeknél ez 24 százalékot jelent.

Félrevezetnek, manipulálnak?

Az új táblázatban a gyártók gyakran egészségesnek tüntetnek fel olyan anyagokat is, amelyekről nem bizonyosodott be, hogy valóban jót tesznek a szervezetnek.

Az egészségvédő szervezet szóvivője szerint az új címkék nem a fogyasztók tájékoztatását, hanem félrevezetését szolgálják.

Néhány gyártó egyenesen manipulálja is a táblázatokat, hogy reklámozza termékeit - tette hozzá.

Az új módszert bevezető gyártók és forgalmazók persze megvédik a táblázatokat, de a Kellog's úgy nyilatkozott, megvizsgálják annak lehetőségét, hogy kialakítsanak egy gyermekekre vonatkozó táblázatot is.