Magyarországon túl drágák és erőfölényben vannak a bankok

Infostart
2007. február 1. 16:19
Egy nappal az után, hogy az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta jelentését, a magyar lakossági banki szolgáltatásokat vizsgáló bizottság is beszámolt hasonló hazai tapasztalatairól. A megállapítások egybecsengenek: a bankok drágák és nincs közöttük igazi verseny. A magyar bizottság megfontolásra javasolja a kormánynak, hogy francia és angolszász példára teremtse meg az ingyenes bankszámla lehetoségét. Az InfoRádió minderről Várhegyi Évát, a bizottság elnökét kérdezte.
Szerdán hozta nyilvánosságra az Európai Bizottság az európai bankokról szóló jelentését Az önök mostani vizsgálatának van köze ehhez?

Közvetlen módon nincs köze, de természetesen, amikor a bizottság vizsgálta a magyar fogyasztói helyzetet és a versenyhelyzetet a magyar bankpiacon, akkor már tudomása volt arról, hogy az Európai Unióban folyik egy vizsgálat, hiszen a kérdőív, és a kérdésekre adott válasz már fenn voltak az interneten. Tehát tájékozódtunk erről is.

Találtak-e valami olyasmit, ami kirívóan nincs rendben a magyar bankrendszerben?

Magyarországon is, mint ahogy sok más országban is, a banki fogyasztói szolgáltatások igénybe vevői sok tekintetben erőhátrányban vannak, pozícióhátrányban vannak a náluk erősebb bankokkal szemben. Ennek a banki erőfölénynek a mérséklésére számos eszközzel lehetne élni, amelyér elsősorban maguk a bankok tehetnének valamit, másfelől kormányzati szabályozó eszközökkel lehetne megvalósítani.

A verseny önmagában - mert Magyarországon azt mondják, hogy túl sok a bank, ezért piaci koncentrációra lenne szükség - nem rendezi ezeket a kérdéseket? Vagy a bankok ugyanúgy viselkednek az ügyfeleikkel?

Azt gondoljuk, hogy alapvetően a verseny tudná megoldani a problémákat, de annak ellenére, hogy sok szolgáltató van jelen a hazai pénzügyi piacon, nem megfelelő a verseny. Vannak olyan területek, ahol bizonyos piaci erőfölények vannak, tehát a piaci szerkezet sem egészen kedvező. Van olyan bankcsoport, amely bizonyos lakossági termékeknél nagyon erős pozícióban van, viszont általában a bankok információs előnyben vannak sok tekintetben a fogyasztóval szemben. Azaz vissza tudnak élni azzal, hogy a fogyasztók nem elég tájékozottak, nincs kellő idejük arra, hogy a szerződési feltételeket áttanulmányozzák. Tehát önmagában az, hogy kellő szereplője legyen a piacnak, még nem old meg mindent.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást