Talán kezdjük azzal, hogy ez a sokak számára csillagászati szám mivel hasonlítható össze. Nos, a brit mobilóriás egy év alatt felhalmozott vesztesége a tavalyi magyar bruttó hazai össztermék, a GDP egy negyede.
A brit cégtörténeti rekordhoz közelítő veszteség csak kicsivel maradt el a 2002-ben beállított 16,1 milliárd font sterlinges csúcstól, amelyet szintén a Vodafonnak sikerült produkálnia abban az évben, amikor a nagy nyugat-európai mobilszolgáltatók aránytalanul magas összegeket fizettek ki harmadik generációs mobil koncessziókért.
A cég hiába teljesített jól üzemi szinten, a 2000-ben vásárolt német Mannesmann mobil szolgáltató értékcsökkenését kénytelen volt leírni, ez pedig önmagában 23,5 milliárd font volt.
A számok ismeretében nehezen értelmezhetőek Arun Sarin Vodafone-vezér szavai, aki az eredmények publikálásakor a következőket mondta:
"A Vodafone teljesítette vagy éppen felülmúlta a várakozásokat és versenytársainál jobban teljesített az egyre nagyobb kihívásokat mutató piacon".
Azért Sarin arra is kitért, hogy a következő három évben 500 millió fontot kívánnak lefaragni a működési költségekből, a cég Newbury főhadiszállásán tervezett létszámleépítéssel, regionális központok összevonásával, illetve bizonyos számítástechnikai feladatok kiszervezésével.
A vezérigazgató arra nem tért ki, hogy ez hány fő elbocsátását jelentheti, de elemzők szerint világszerte körülbelül hatezer alkalmazottjától válik majd meg a Vodafone.
A keserű pirulát - legalábbis a részvényesek számára - megédesítendő, Arun Sarin azt is elmondta, hogy egy japán mobilszolgáltató tavalyi eladásából származó hat milliárd fontos osztalék mellett további három milliárd fontot fizetnek ki a részvényeseknek.
Mivel az elemzők még a hivatalosan bejelentett veszteségnél lényegesen rosszabbra számítottak, az éves eredmények közlése után a Vodafone részvények másfél százalékot emelkedtek a londoni tőzsdén.