Orosz rulett a vásárlói klub

Infostart
2006. március 27. 15:29
Tízmillió forint bírság megfizetésére kötelezett a Gazdasági Versenyhivatal egy fogyasztói csoportokat szervező céget. Az eljáró versenytanács tagjai megállapították, hogy a vállalkozás reklámjai alkalmasak voltak az érdeklődők megtévesztésére.

Magyarországon még mindig nem ismert eléggé, hogy miként működnek az úgynevezett fogyasztói vagy vásárlói klubok. Ebből adódóan időnként előfordul, hogy az ilyen csoportokat szervező cégek visszaélnek az emberek bizalmával, illetve a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon hirdetik tevékenységüket.

Kállai Mária versenytanácsi tag korábban az InfoRádióban arra hívta fel a figyelmet, hogy régen a munkahelyeken is voltak önszerveződő fogyasztói csoportok, a mai piaci méretekben szervezett vásárlói klubokban azonban mások a bizalmi és a kockázati elemek.

Mi is az a fogyasztói csoport?


Korábban sok munkahelyen szokás volt, hogy néhány kolléga összeállt, egy-egy százast összeraktak, a pénzt kisorsolták egymás között havonta, és akit kisorsoltak, az az egész összeget elvitte. Ezt hónapról hónapra megismételték, mindaddig, amíg mindenki hozzá nem jutott ugyanahhoz az összeghez.

"Ha piaci méretekben csináljuk ezt, természetesen a bizalmi elv sokkal sérülékenyebb" - hangsúlyozta Kállai Mária, hozzátéve, hogy a kockázati elemekkel mindenképpen tisztában kell lenniük azoknak, akik belevágnak.

"Ha pedig ez nem történik meg, mert a látszat az, hogy banki, pénzügyi szolgáltatást kap a fogyasztó, akkor versenyjogilag elmarasztalandó a magatartás" - mutatott rá a versenytanácsi tag.

A fogyasztói csoportok működésének lényeges pontja ugyanis a szerencse, hiszen nem ismert és nem is befolyásolható a többi csoporttag előtörlesztés-vállalási hajlandósága.

Vagyis nem számítható ki előre, hogy a szerződésben rögzített ingóság vagy ingatlan megvásárlásához pontosan hány havi törlesztőrészletet kell felajánlania a klubtagnak.

Tízmilliós büntetés a Poligrupo Hungária Rt.-nek


Míg február elején két céget büntetett összesen hatmillió forintra a GVH, most egy újabb vállalkozásra, a Poligrupo Hungária Rt.-re róttak ki tízmillió forint bírságot.

A cég ugyanis úgy reklámozta szolgáltatásait, hogy a fogyasztó arra a következtetésre juthatott: a szolgáltatások igénybevétele után azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez.

Jóllehet, a cég saját szolgáltatásait más kereskedelmi bankok által nyújtott hagyományos hitelekhez hasonlította, a lényeges és kockázatos különbségekre nem hívta fel a figyelmet.

Míg ugyanis banki hitelnél az ügyfél előbb hozzájut az igényelt összeghez, és ezután kezdi meg a törlesztést, a fogyasztói csoportoknál előfordulhat akár az is, hogy a tagok a havi befizetések megkezdése után csak 150 hónappal később jutnak az ígért összeghez.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást