A Hill and Knowlton nemzetközi tanácsadó cég 14 ország több mint 280 elemzőjét kérdezte meg arról, milyen tényezők befolyásolják őket, amikor egy-egy vállalat részvényeit vásárlásra ajánlják ügyfeleiknek.
Az európai, észak-amerikai és ázsiai elemzők is úgy vélik, hogy a legfontosabb a cég pénzügyi teljesítménye. Ezt a menedzsment minősége, majd a vállalat jó hírneve követi.
A pénzügyi szakemberek megítélése szerint amennyiben egy cég nem eléggé elfogadott és nem rendelkezik megfelelő ismertséggel, az könnyen a vállalat pénzügyi értékének csökkenéséhez vezethet - derül ki A hírnév megtérülése címet viselő tanulmányból.
Érdekes az európai elemzők véleménye: ők fontosabbnak tartják egy vállalat stratégiáját, piaci pozícióját, mint észak-amerikai, vagy ázsiai kollégáik.
Az európai szakemberek szerint emellett a nem pénzügyi tényezők sokkal nagyobb jelentőségűek akkor, amikor egy vállalat vezetőjének hírnevét vagy teljesítményét kell megítélni.
A cég értéke
A cég értékének meghatározásánál a legegyszerűbb viszonyítási pont maga a gazdasági teljesítmény. Némiképp meglepő, de az elemzők több mint fele - pontosan 52 százaléka - tart még elfogadhatónak háromnál több olyan egymást követő negyedévet, amely során az adott cég csak alacsony teljesítményre volt képes.
A vezérigazgató személyét illetően ugyanakkor csak az elemzők 29 százaléka fogadná el, ha az adott vezető öt vagy több negyedéven keresztül rosszul vezetné a cégét.
Míg az európai elemzők 54 százaléka szerint a gyenge teljesítményt nyújtó vezérigazgatókat maximum egy esztendő után el kellene bocsátani, az ázsiai szakértőknek 41 százaléka, az észak-amerikaiaknak pedig 39 százaléka gondolta így.
Az információ szerepe
Abban, hogy egy elemző vételre ajánlja-e egy vállalat részvényeit, fontos szerepe van annak is, hogy miként és milyen információkat szerez az adott cégről. Az európai elemzők tartják legfontosabbnak az évenkénti beszámolókat, de ezek mellett jelentősnek ítélik az emaileket, levelezéseket is.
Az elemzők többsége kulcsfontosságúnak tartja egy vállalat megítélése szempontjából az érthető és következetes kommunikációt, míg a ritka és kevés információt tartalmazó közléseket inkább károsnak ítélik meg a cég szempontjából.