Spanyol kézbe kerülhet Ferihegy?

Infostart
2006. február 9. 08:32
Felvásárlási ajánlatott tett a brit BAA Plc. megvételére egy spanyol építőipari óriáscég. A Ferrovial 8 milliárd fontot (2924 milliárd forintot) kínált a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airportot decemberben megvásárló vállalatért.

Nyolc milliárd fontos (2924 milliárd forintos) ajánlatot tett a brit BAA Plc.-ért egy spanyol építőipari óriáscég. A Ferrovial konzorciumot hozna létre a vásárláshoz, melynek a tervek szerint része lenne a Goldman Sachs, a Deutsche Bank, az ABN Amro és a Guy Hands' Terra Firma. Az összeg felét a Goldman Sachs (3 milliárd font) és az ABN Amro (1 milliárd) adná.

A brit lapok némi aggodalommal figyelik a fejleményeket, hiszen a BAA (amely hét repülőtér, köztük a Heathrow, a Gatwick és a Stansted tulajdonosa és ezeken keresztül évi 140 millió utasért felel) stratégiai jelentőségű vállalat.

A BAA ugyanakkor tagadja, hogy felvásárlási ajánlatot kapott volna és nyomatékosan azt javasolta részvényeseinek, hogy ne tegyenek semmilyen lépést.

Az esetleges felvásárlás hírére szerdán megugrottak a BAA részvényei, melyek a nap folyamán elérték a 22 százalékos növekedést is.

A helyzetet bonyolítja, hogy a Ferrovial vezette konzorciumnak számolnia kell a BAA 5 milliárd fontos adósságával is, ráadásul a brit cég a következő évtized folyamán mintegy 7 milliárd fontos befektetést is tervez, amiben nincsen benne a Stansted repülőtérre tervezett második kifutó 2-4 milliárd fontos költsége. Márpedig ezekkel együtt a befektetendő összeg elérheti a 24 milliárd fontot (8772 milliárd forintot).

A BAA-ben stratégiai jelentősége ellenére sem rendelkezik aranyrészvénnyel a brit kormány, így a londoni Közlekedési Minisztérium szóvivője szerint is csak kívülről tudják figyelni az eseményeket.

{{keretes_cim}}

A hét brit repülőteret üzemeltető brit BAA Plc. 454,6 milliárd forintért vásárolta meg tavaly decemberben a Budapest Airport 75 százalékos részesedését és a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogát.

A BAA a részvényekért 60 milliárd forint, a vagyonkezelési szerződés módosításáért 389,5 milliárd forint és az ingóeszközökért 15 milliárd forint kifizetését vállalta.

A BAA a 2006 és 2011 közötti időszakra 65,5 milliárd forint értékű fejlesztést vállalt, az ÁPV Rt.-nek záráskor fizetendő osztalékelőleg 10 milliárd forint, az állami garanciával rendelkező nettó hitelállomány visszafizetése pedig mintegy 20 milliárd forintot tesz ki.