A Fraport most sem adna többet a Budapest Airportért

Infostart
2005. december 9. 14:30
A frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport, a ferihegyi repülőtér megszerzéséért folytatott küzdelem egyik szereplője sajnálattal vette tudomásul azt a budapesti döntést, hogy a BAA brit repülőtér-üzemeltetőt sorolták az első helyre a pályázati eredmény kihirdetésekor.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung pénteki számában olyan Fraport-véleményt idéz, amely szerint a vállalat ajánlatának megtételekor "elment az üzemgazdaságilag még vállalható határig", s ebből kiindulva, ha lenne is rá lehetőség, nem kívánnak az ajánlaton javítani, ilyesmit a részvényeseik miatt sem tudnának vállalni. A második helyre sorolt esseni konszern, a Hochtief csak annyit közölt, hogy tudomásuk van a magyar pénzügyminisztérium közléséről.

A frankfurti lapban 1,8 milliárd euró értékűnek nevezik azt az ajánlatot, amelyet a britek tettek a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat részvényére. A német újság szerint az idén az európai repülőterek között Ferihegy számított a legérdekesebb beruházási objektumnak, 2005-ben nyolcmilliós utasforgalmat bonyolít le, ami nagyjából megfelel a Köln/Bonn repülőtér utasforgalmának. Ez utóbbi légi kikötő nem tartozik az első három német repülőtér közé.

A britek szép árat fizettek a budapesti repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogáért, mivel a teljes csomag "vételára 2,1 milliárd euró, s ez idei 60-80 millió eurós EBITDA (kamat-, és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti nyereség) esetén az EBITA (amortizáció előtti üzemi eredmény) harmincszorosa" - jegyezte meg a lap.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint ahhoz, hogy bejöjjenek a britek számításai, a budapesti repülőtér forgalmának évente jóval több mint tíz százalékkal kellene növekednie, a termelékenységnek több mint a felével, amit valószínűleg a foglalkoztatás fog megsínyleni.

A magyar eladóknak rendkívül magasra sikerült az árat felverniük - írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung, s megjegyezte, hogy a tőzsdén jegyzett európai repülőterek értékelésékor az EBITDA-felár öt és tizenegy között helyezkedik el.

A ferihegyi repülőtér a leggyorsabban fejlődő kelet-európai légi közlekedési csomópontnak számít, a kalkulációnál mindhárom konzorcium esetében szerepet játszott az, hogy szakemberek Budapestet tekintik a térségben a nemzetközi légi forgalom jövendő központi elosztó állomásának, "forgókeresztjének" - írta a befolyásos német lap.