Nyitókép: Nutthaseth Vanchaichana/Getty Images

Viszlát, poggyászdíjak? – Brüsszelig emelkedett a probléma

Infostart
2025. június 3. 06:58
Egy gigabírság ügye jutott el az uniós döntéshozókig, ahol most a fapados légitársaságok lobbiznak.

Az európai légitársaságok intenzív lobbitevékenységbe kezdtek Brüsszelben annak érdekében, hogy megakadályozzák a kabinpoggyászokra vonatkozó szabályozás szigorítását. A konfliktus hátterében a spanyol fogyasztóvédelmi minisztérium tavaly novemberi, 179 millió eurós bírsága áll, amelyet öt légitársaság – köztük a Ryanair, a Wizz Air és a Vueling – ellen szabtak ki, amiért azok pénzt kérnek a normál méretű kézipoggyászok fedélzetre viteléért.

A bírság és a spanyol példa nyomán tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete, élükön a brüsszeli székhelyű BEUC-kal, panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, uniós szintű vizsgálatot sürgetve a gyakorlat jogszerűségével kapcsolatban – írta a Portfolio.

A panasz középpontjában az Európai Unió Bíróságának 2014-es ítélete áll, amely szerint a „észszerű méretű és súlyú” kézipoggyászok után nem lehet külön díjat felszámítani.

A fogyasztóvédők szerint a légitársaságok éveken át szándékosan figyelmen kívül hagyták ezt az ítéletet, és olyan üzleti modellt építettek ki, amely a felárakra – köztük a kézipoggyászdíjakra – épül.

Ennek gazdasági jelentőségét a lap szerint jól mutatja, hogy például a Ryanair legutóbbi éves beszámolója szerint 4,7 milliárd eurónyi járulékos bevételt könyvelt el (ülésválasztásból, elsőbbségi beszállásból, poggyászdíjakból stb.), ami a teljes 13,95 milliárd eurós árbevételük több mint harmadát teszi ki.

Az ügyben két álláspont csap össze:

  • elfogadhatatlan, hogy az EU bármely intézménye vagy kormánya a légitársaságok érdekeit a fogyasztók jogainak védelme elé helyezze.
  • minden utas jogosult egy kisebb táskát ingyenesen felvinni, így megfelelnek az uniós ítéletnek.

Mindemellett az is szempont, hogy a kézipoggyász-szabályozás nemcsak a bevételről szól, hanem a beszállítás gördülékenységéről és a járatok pontosságáról is.

Az ügy időzítése nem véletlen: jelenleg zajlanak a tárgyalások az uniós utasjogok reformjáról, amelyek során egyes kormányok kivételeket engedélyeznének a fapados szolgáltatóknak.