Nyitókép: pixabay

Ónos eső, havazás, köd - erre figyeljen, ha autóba ül

Infostart
2020. január 28. 09:38
Mikor és meddig használjuk a ködlámpát? Hogyan fékezzünk? Hogyan korrigáljunk, ha megcsúszik a kocsi? A rendőrság szakértői tudják a választ.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint erősen felhős vagy borult lesz az ég, csak este nyugaton lehet szakadozottabb a felhőzet. Többfelé, több hullámban alakul ki eső, zápor, északkeleten, valamint késő délután nyugaton, délnyugaton a hegyekben havas eső, hó is előfordulhat. Délnyugaton egy-egy zivatar sem kizárt. Több megyét érintően ónos eső is előfordulhat.

Az útviszonyok miatt a rendőrség a megszokottnál is nagyobb óvatosságra és körültekintőbb közlekedésre int

- írja honlapján a rendőrség.

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz.

A ködlámpa nagy ködben, esőben, hóesésben hasznos, mert javítja a láthatóságot, viszont amint javulnak a látási viszonyok, le kell kapcsolni, mert nagyon zavarja a mögöttes forgalmat,

és erős fénye miatt megtévesztő, összekeverhető a féklámpával. Ez a hátsó ködzárófényre is igaz. Ennek fényereje nagyobb, mint a helyzetjelző lámpáé, ezért is észlelhető nagyobb távolságból.

  • Csúszós úton a gépjárművezetőknek számolnia kell azzal, hogy mind a megállás, mind a kanyarodás komoly koncentrációt igényel, de még az egyenes haladás is nagyobb óvatosságot követel.
  • Amennyiben az autó fara elkezd oldalra enyhén kitörni, finom ellenirányú kormánymozdulattal korrigáljuk!
  • Téli úton kerülni kell az előzést, és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést, nem a szárazutas rutinsebességgel.
  • Csúszós útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempóból!
  • Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás.
  • Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék!
  • Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására!
  • Hamar váltsunk fel kéziváltós autóban, hogy a keréknek kisebb esélye legyen az elkaparásra! Az automata váltót tegyük téli állásba!

További hasznos tanácsok a téli közlekedéssel kapcsolatban az ORFK-OBB honlapján.