Bár a Simple by OTP felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket – derült ki Pető Attila közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből, amelyben mintegy 17 ezer felhasználót kérdeztek meg többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és a zöld rendszámos autókra vonatkozó szabályokról.
A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ-tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat szabályai okozzák.
A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült:
- A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járműveknek fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.
- Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.
- A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-vagy behajtó járműveket.
Bár kevesen tudják (a kitöltők 28 százaléka), a KRESZ szerint
egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat:
ha forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, de amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. Ehhez képest
a megkérdezettek 72 százaléka úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készülékét.
A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nemcsak balesetveszélyes, hanem büntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár. A válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.