Szürkésfehér színűre festett, úgynevezett "hűvös útburkolattal" harcolnak a hőség ellen Los Angelesben, ahol a hőmérséklet nyáron akár a 40 Celsius-fokot is meghaladhatja.
A hagyományos fekete bitumen a napfény 80-90 százalékát elraktározza, míg a világos színű burkolat visszaveri a hőt, látványosan csökkentve a hőmennyiséget - állítják a technológia hívei.
"Itt a fekete felületen jelenleg a hőmérséklet 42-43 Celsius-fok. A másik oldalon, ahová már felvittünk egy fehér réteget, és ahová egy másodikat is tervezünk felvinni, 36 Celsius-fok. A különbség tehát 6-7 Celsius-fok" - magyarázta Jeff Luzar, a bevonatot szállító Guartop cég alelnöke.
George Ban-Weiss, a Dél-kaliforniai Egyetem építő- és környezetmérnöki karának tanársegéde szerint a "hűvös útburkolat" ígéretes megoldást kínál a globális felmelegedés elleni harcban a városokban, ahol a bitumen, a nagy népsűrűség és a sok gépjármű úgynevezett hőszigeti hatást kelt.
"A nap hőjét visszaverő úttestek az egyik stratégia a zöldtető és a fásítás mellett, amivel a városok csökkenthetik a hőmérsékletet" - vélte a technológia szakértője.
Az "angyalok városa" az első kaliforniai település, ahol a "hűvös útburkolatot" közúton tesztelik - hangsúlyozta Greg Spotts, a Los Angeles-i útfenntartó iroda igazgatóhelyettese, aki elmondta, hogy parkolókban már kipróbálták az eljárást.
Alan Barreca, a Los Angeles-i székhelyű Kaliforniai Egyetem környezettudományok tanára hangoztatta, hogy van már hatékony védekezés a hőség ellen, a klímaberendezés, de mindenkinek nem áll módjában ilyet beszerezni, míg a "hűvös úttestek" előnyét mindenki élvezi. A klímaberendezésektől való függés csökkentése egyben kevesebb üvegházhatású gázkibocsátást is jelent - tette hozzá.
A professzor szerint az olcsó technológia - hét évre mérföldenként (1,6 kilométer) 40 ezer dollárba (10,3 millió forint) kerül - "alacsony költséggel sok embert óvhat meg az olyan sűrűn lakott városi övezetekben, mint Los Angeles, és hasznosabbnak tűnik, mint a kevésbé sűrűn lakott elővárosokban".