Nagy stresszt okoz az ovi után az iskolakezdés

Infostart
2015. augusztus 28. 06:06
Hatalmas váltást és nagy stresszt jelent az óvoda után az iskolakezdés - véli az InfoRádió által megkérdezett klinikai és nevelés lélektani szakpszichológus. Gyarmathy Éva szerint a szülők jelentősen segíthetik gyerekük új életmódjának elfogadását.

Sokszor az óvodás gyerekek - furcsa módon - örömmel várják az iskolát. Ez mégis stresszt okozhat nekik, ez azonban jó stressz. A váltással elsősorban az a probléma, hogy az iskolával a gyerek életmódja változik meg nagyon hirtelen - mondta Gyarmathy Éva.

Véleménye szerint nagyobb átmenet lehetne az első-második osztályokban. Érdemes lenne sokkal inkább az óvodás működésmódot használni, így szeptemberben kisebb lenne a megterhelés a gyerekek számára. A gyerekek augusztus 31-ig még eldönthetik, hogy mit csinálnak a napjuk nagy részében, majd utána szeptember 1-jétől mindig megmondják nekik, hogy mit kell csinálniuk. Ez nagyon szerencsétlen helyzet így - emelte ki a szakpszichológus.

Úgy látja, nem az óvodát kellene iskolásítani, hanem sokkal inkább az iskolát kellene igazítani a gyerek életkorának megfelelő tevékenységhez, vagyis a szabad játékhoz, a szabad felfedezéshez.

Nagyon nagy probléma a gyerekek számára, ha sokkal fiatalabbként kerülnek egy olyan közösségbe, ahol mások már nála érettebbek. Mert hiába tudja, hogy akár fél évvel is fiatalabb társainál, a mindennapokban mégiscsak sokkal nehezebb feladat számára nemcsak az iskolai feladatok elvégzése, hanem általában a beilleszkedés, az, hogy el kell viselnie, hogy nincs délutáni alvás, és hogy egy helyben kell ülnie - hívta fel a figyelmet Gyarmathy Éva.

A szülőknek érdemes az iskolakezdés előtt beszélniük a gyerekükkel. El kell mondaniuk neki, hogyan fog ez az iskolában történni, a délutánt pedig - amikor a gyerek a szülőkkel otthon van - érdemes lenne a játéknak szentelni. 

"Azt gondolom, hogy nem baj, ha a gyerek nem hoz minden nap piros pontokat, sokkal fontosabb, hogy amikor otthon van a szülőkkel, szabad lehessen, élményeket szerezhessen, játszhasson, önmaga lehessen. Ezzel tud a szülő a legtöbbet segíteni, nem pedig azzal, ha a gyerekkel tanul, és tovább nyomja. Az iskola úgyis megteszi ezt" - vélte a nevelés-lélektani szakpszichológus.

Hanganyag: Gál Ildikó

KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást