Leszámoltak a bringásokkal a budapesti belvárosban

Infostart
2014. szeptember 14. 16:33
A Budapesti Közlekedési Központ, a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként összefoglaló tanulmányt készíttetett Budapest kerékpáros forgalmáról. Az elemzésekhez városszerte 31 helyszínen a kerékpárosok számlálását, 10 helyszínen pedig kérdőíves felmérést végezték el.

A rendelkezésre álló adatok alapján a belvárosi részeken - a Kiskörút és a Nagykörút térségében - tapasztalható leginkább a kerékpáros forgalom növekedése.

A Budapesti Közlekedési Központ számára a kerékpározás mint az egyik legtisztább közlekedési forma kiemelt szerepet tölt be. Cél, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása eredményeként egyre többen válasszák rövid városi utazásaikhoz alternatívaként a kerékpárt.

A budapesti kerékpáros forgalomról 1994-től állnak rendelkezésre adatok a Fővárosi Önkormányzat megbízásából végzett felmérésekből. Az utóbbi években pedig már két állandó, éjjel-nappal működő mérőhely is számlálja a kerékpárosokat, tehát rendelkezésre áll 24 órás folyamatos adatsor is.

A 2010-ben civil közadakozásból telepített, majd időközben a BKK üzemeltetésébe vett Múzeum körúti mérő a Kálvin tértől az Astoria felé tartó kerékpársávban, a 2012-től az Andrássy úton működő másik mérő pedig mindkét irányban számlálja a kerékpársáv forgalmát.

A BKK Egységes Forgalmi Modell projektjében 2013 novemberében a forgalmi felmérések során a gépjárműforgalom számlálásával egyidejűleg a kerékpáros forgalmat is rögzítették: 8 helyen végeztek 16 órás kerékpáros-számlálást. 2014 áprilisában pedig városszerte 31 helyszínen kerékpárosforgalom-számlálást és kérdőíves felmérést.

A 2014-es tavaszi mérések legfontosabb adatai

A Kiskörút forgalma irányonként 2300 kerékpáros/nap/irány.
A Nagykörúton az Oktogonnál végzett mérés alapján a becsült napi forgalom 690 kerékpáros/nap/irány.
Sugár irányban a Nagykörúton belül a Baross utca kerékpáros forgalma 560 kerékpáros/nap/irány, a Rákóczi úton pedig a 160 kerékpáros/nap/irány. Az Üllői úton a Nagyvárad térnél 380 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
Az Andrássy úti kerékpársávon mért májusi napi átlagos forgalom nagysága 1300 kerékpáros/nap/irány. Az Egységes Forgalmi Modell adatai alapján a gépjárműforgalom ugyanitt 11.000 jármű/nap/irány. A kerékpáros forgalom a teljes forgalom 10,5%-a.
A budai Duna-parti kerékpárúton a Batthyányi tér környékén a becsült napi forgalom északi irányban 1900 kerékpáros/nap, déli irányban 2000 kerékpáros/nap. A Szent Gellért téren 3200 kerékpáros/nap/irány halad el.
A Lánchídon 1450 kerékpáros halad át naponta Pest felé, 1250 kerékpáros pedig Buda felé. A kerékpárosok 27%-a választja közlekedésre az útpályát, és 36-36%-uk a kétoldali járdákat.
Az Árpád híd északi oldalán lévő kerékpárúton 1450 kerékpáros/nap/irány halad át.
Az Újpesti rakparton a Gogol utcánál a becsült napi forgalom 700 kerékpáros/nap/irány.
A Veres Péter úti kerékpárúton 260 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
A Kőbányai úti kerékpárúton a becsült napi forgalom 380 kerékpáros/nap/irány.
A Rákospatak utcán 560 kerékpáros/nap/irány halad el naponta.

Forrás: bkk.huA rendelkezésre álló adatok alapján a város belső pontjain figyelhető meg leginkább a kerékpáros forgalom növekedése a Kiskörút és a Nagykörút térségében, míg a külső mérőpontokon nem ugrásszerű a növekedés. Az összehasonlítás alapja az Oktogon, a Clark Ádám tér, az Astoria, a Rákóczi híd, illetve az Északi összekötő vasúti híd, a Veres Péter út, a Kőbányai út és a Stefánia út térségében 1994 és 2014 közötti években számlált kerékpáros forgalom.

Az időjárás hatása a kerékpározásra

A kerékpározás időjárással való összefüggése kimutatható, de szerepe nem olyan jelentős. A kedvezőtlen időjárási körülmények között a kerékpáros forgalom évenkénti növekedése mérséklődik, de nem áll meg. Az időjárás hatását a forgalomra a Múzeum körúti állandó mérőhely adatai alapján vizsgálták, ahol a 2010 óta gyűjtött napi kerékpáros forgalom adatain keresztül lehetőség van az időjárás és a forgalomnagyság összefüggéseinek vizsgálatára is.

2013. első négy hónapjában az átlagosnál hűvösebb és csapadékosabb volt az időjárás, ez kihatott a kerékpáros forgalomra is. A korábbi évek adatai szerint 2011. I-IV. hónapjához képest 2012. I-IV. hónapjában 50%-kal, 2012. I-IV. hónapjához képest 2013. I-IV. hónapjában 9%-kal (ez összefüggésbe hozható a kedvezőtlen időjárással), 2013. I-IV. hónapjához képest 2014. I-IV. hónapjában 40%-kal nőtt a forgalom. Ez a magas arány összefügg azzal, hogy 2013-ban a hideg, havas időjárás miatt kevésbé nőtt a forgalom. Érdemes több éven átívelő tendenciát figyelni, ez alapján összességében 2011-2014 azonos időszakai között több mint kétszeresére növekedett ezen a helyszínen a kerékpáros forgalom.

Fontos megjegyezni, hogy a fentiek egyetlenegy mérőállomás (a Múzeum körúti) adatai, azaz nem reprezentatív az egész városra nézve, de jól mutatják, hogy a kerékpársáv létrehozásától egyre többen használják ezt az útvonalat.

További információk a BKK honlapján
.