Egy adott gépjármű esetében a közúti balesetek valószínűsége a Generali szakértőinek tapasztalata alapján számos tényezőtől függ. A gépjármű műszaki állapota, az időjárási helyzet, a gépjárművezető képességei és gyakorlottsága mind fontos faktorok lehetnek.
Ugyanakkor kevesen gondolnák, hogy a látási viszonyok függvényében komoly jelentősége lehet az adott gépjármű színének is. Egy, a közelmúltban publikált nemzetközi tanulmányban 17 év baleseteinek elemzése alapján összeállítottak egy listát arról, milyen színű autókat érte a legkevesebb, illetve legtöbb baleset az utakon.
A felmérés eredménye szerint az egyik legbiztonságosabb szín a fehér, ugyanis az különbözik legjobban környezetétől. Ezáltal jobb az észlelhetősége, és így kevesebb balesetet is szenvednek a fehér autóban utazók.
Azonban azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy melyik napszakban vezetünk a legtöbbet, ugyanis - a felmérés szerint - ez is befolyásolja a biztonságos közlekedést.
Nappal a legbiztonságosabb szín a narancssárga, míg a legveszélyesebb a pink. Előbbinek 11 százalékkal kevesebb, míg utóbbinak 19 százalékkal nagyobb az esélye arra, hogy balesetet szenvedjen, mint a fehér járműveknek. Éjszaka is a narancssárga autókat kerüli el leginkább a baj, 23 százalékkal kisebb eséllyel éri őket kár, míg a legnagyobb veszélynek a piros és az aranyszínű járművek vannak kitéve, mindkét esetben 10-10 százalékkal valószínűbb, hogy balest éri őket, mint a fehér autókban ülőket.
A hazai adatokat elemezve, a Generali kimutatása alapján a következőket láthatjuk: Magyarországon, az ezredforduló környékén a legnépszerűbb szín magasan az ezüstmetál volt, és ez még mindig igaz. A biztosítótársaság adatai szerint az ügyfeleik körében a leggyakoribb szín a szürke, illetve a metálszürke. Ezt követi a fekete, a kék, a piros illetve a fehér árnyalat. Érdekesség, hogy míg a szürke szín kimagaslóan a legnépszerűbb a biztosító adatai szerint, a nappali közlekedésben ugyanakkor az egyik legveszélyesebb is.
"Annak hátterében, hogy a nálunk biztosított személygépkocsik jelentős többsége szürke, illetve ezüstmetál színű, leginkább az áll, hogy 10 évvel ezelőtt ez volt a legdivatosabb árnyalat. A válság hatására pedig egyre kevesebben engedhették meg maguknak, hogy lecseréljék öregedő járművüket. Ma már azt láthatjuk, hogy például a cascóval rendelkező járművek között a 6-10 éves autók aránya megközelítette az 50 százalékot. Az, hogy bizonyos látási viszonyok között a szürke szín az egyik legveszélyesebb, maximálisan kompenzálható a jól megválasztott vezetési stílussal és a gépjármű megfelelő karbantartásával és szervizelésével" - nyilatkozta Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója.
A Generali és a nemzetközi elemzés statisztikáit összevetve arra az eredményre juthatunk, hogy a "legveszélyesebb" színek igen népszerűek hazánkban, azonban ezen autók tulajdonosai időben gondoskodnak a biztonságukról, és kötöttek megfelelő biztosítást.
"Természetesen a balesetek megelőzéséhez az első, és legfontosabb lépés, hogy gépjárművünk megfelelő műszaki állapotban legyen, illetve, hogy a szabályokat betartva és körültekintően vezessünk. Azonban előfordulhat olyan helyzet is, mint például egy éjszakai felhőszakadás, amikor a káreset elkerüléséhez hozzájárulhat az autónk színe is" - tette hozzá Simon Zsolt.