A barcelonai Környezeti Járványtani Kutatóközpont szakembereinek tanulmánya szerint a spanyol városban 2007 márciusa óta működő kerékpármegosztó programnak köszönhetően évente mintegy kilenc tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe és tizenkettővel kevesebben halnak meg az utakon.
"A kerékpármegosztó rendszerekhez hasonló aktív közlekedéspolitikák rendkívül jó eszközök a fizikai aktivitás népszerűsítésére a lakosság körében, valamint a közegészségügy javítására és kiadásainak csökkentésére is" - hangsúlyozta David Rojas-Rueda, akinek tanulmánya a British Medical Journal című folyóiratban jelent meg.
A szakember és csapata egy matematika modell segítségével összegezte a tudományos tanulmányokból származó adatokat, valamint a helyi közlekedésre vonatkozó információkat.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a felnőtteknek hetente legalább 150 percnyi mérsékelt erősségű testmozgást kellene végezniük, amely lehet akár ötször 30 perces séta, vagy a munkahelyre való mindennapos kerékpározás.
Manapság mintegy 360 kerékpármegosztó rendszer működik világszerte. A 2007-ben útjára indított barcelonai Bicing rendszernek 2009 augusztusára már a város lakosságának 11 százaléka - több mint 182 ezer fő - volt a tagja, akik egy-egy munkanapon átlagosan 3,29 kilométernyi távot tettek meg kerékpár nyeregében.
A londoni polgármester, Boris Johnson által tavaly júliusban elindított és a brit főváros lakói körében csak Boris Bikes-nak becézett kerékpár rendszer keretein belül a helyiek már több mint hatmillió utat tettek meg a kétkerekűeken.