Drága bosszúságok "korkedvezménnyel", avagy a termékbemutatók kálváriája

Infostart
2011. július 9. 15:30
Ismét megnőtt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez beérkező olyan panaszok száma, amelyek a termékbemutatókkal kapcsolatos megtévesztésekről számolnak be. Eredeti bőrként reklámozott, csavarjait hullató műbőr-masszázsfoteleket, az első használat után berozsdásodó, eldeformálódott "rozsdaálló" étkészletet és a vállalkozások korántsem fogyasztóbarát magatartását kifogásolják többek között a fogyasztók.

A termékbemutatókkal kapcsolatos problémák és visszásságok nem új keletűek - tudatta közleményében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Sajnálatos módon azonban még mindig nem csökkent azon vállalkozások száma, amelyek a fogyasztók hiszékenységére alapozva az idős és beteg embereket célozzák meg termékbemutatóikkal, ahol akár félmilliós vételárért cserébe árulnak használhatatlan, rossz minőségű termékeket.

Teszik ezt annak ellenére, hogy az említettek köre a fogyasztók speciálisan védendő csoportjának minősül. A különféle betegségben szenvedők egyértelműen hiszékenyebbek és érzékenyebben reagálnak ugyanis az olyan termékek kapcsán, amelyeknek valamely jótékony egészségügyi hatást tulajdonítanak. Emiatt ezt a fogyasztói kört kiemelt védelemben kell részesíteni, velük szemben ugyanis sokkal könnyebb a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósítása.

Ráadásul a vállalkozások magatartása sokszor irányul a vonatkozó kormányrendelet kijátszására, így az amúgy kötelező tájékoztatási kötelezettséget sokszor ködösen, félreérthetően fogalmazva építik be szerződéseikbe, ezzel megpróbálva azt a látszatot kelteni, hogy a vonatkozó kötelezettségeknek maradéktalanul eleget tettek.

Ha pedig a fogyasztó él az indokolás nélküli elállási jog lehetőségével, akkor is gyakorta felszólítják őt arra, hogy személyesen vigye vissza a terméküket az akár több száz kilométerre fekvő székhelyre vagy telephelyre. Nem ritka, hogy erre időpontként csupán egy napot adnak meg, azon belül is akár irreális, maximum kétórás intervallumban, hivatkozva a vezetőség rendkívüli elfoglaltságára, több tízezer forintos szállítási költségbe verve ezzel a fogyasztót, amely már aránytalan érdeksérelemmel járhat.

A fogyasztóknak tudniuk kell, hogy termékbemutatók esetén, ha nem az üzletben vásárolták meg a terméket, akkor a termék kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy vissza kell kapniuk a teljes befizetett vételárat.

Ha esetleg kapcsolt hitelszerződést kötöttek a vételár kiegyenlítésére, akkor az indokolás nélküli elállási jog gyakorlása a hitelszerződést is felbontja. Végül, a vállalkozásnak kötelessége írásban tájékoztatni a fogyasztót az előbb ismertetett elállási jog gyakorlásának lehetőségéről és határidejéről. Ha ugyanis ezt elmulasztja, akkor a szerződést semmisnek kell tekinteni, így ekkor a befizetett vételár ismét visszajár - figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivõje
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást