Hogyan rendelhetünk biztonságosan ajándékot az interneten?

Infostart
2010. október 30. 10:17
A karácsony közeledtével mind többen kezdenek el szeretteiknek már most ajándékokat vásárolni. Amennyiben interneten rendelt termékekkel kívánják családjukat és barátaikat meglepni, fokozott óvatossággal járjanak el, figyelmeztet az Európai Fogyasztói Központ.

S.A. idejében megrendelte fiának karácsonyra a hőn áhított elektronikus gitárt egy brit internetes kereskedőtől. Miután azonban kifizette a 304.000 forintos vételárat, hiába várta a termék leszállítását. Mikor érdeklődött, a vállalkozó tájékoztatta, hogy csak akkor áll módjában a gitárt kiszállítani, ha további tíz terméket rendel a fogyasztó.

A vállalkozás jóhiszeműségében bízva a fogyasztó megrendelt további tíz terméket, és végül tízezer eurót utalt át egy magánszemély számára, akit a vállalkozás képviselőjeként tűntettek fel. A termékeket sosem szállították ki, a fogyasztó pedig bottal ütheti pénze nyomát.

A csaló internetes kereskedők akár milliós károkat is okozhatnak a fogyasztóknak, a pénz visszaszerzésére való esély pedig elenyésző - figyelmeztet Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója.

Az internetes csalási módok nagyon hasonlóak a hagyományosakhoz, az online bűnözők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy tisztességtelen üzleti ajánlataikat úgy tűntessék fel, mint a legitim internetes kereskedők árukra és szolgáltatásokra vonatkozó ajánlatait. Ezáltal azonban nem csak a fogyasztókat és a befektetőket károsítják meg, hanem a legitim internetes kereskedőkbe vetett hitet és bizalmat is aláássák.

A csaló kereskedők leggyakrabban elektronikai termékeket, például laptopokat, mobiltelefonokat és fényképezőgépeket, gépkocsikkal kapcsolatos tranzakciókat és szórakoztatóipari szolgáltatásokra szóló jegyek értékesítését kínálják rendkívül vonzó árakon az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tapasztalatai szerint.

Milyen egy tipikus internetes csalás?

A fogyasztó talál az interneten egy rendkívül csábító ajánlatot, majd érdeklődik a termékről a kereskedőnél, aki rendelkezésére bocsát minden szükséges információt. A fogyasztó megbizonyosodik arról, hogy az ajánlat valóban nagyon előnyös, majd megrendeli a terméket és meg is kapja a visszaigazolást a rendelésről, valamint további fotókat kap a termékről.

A fogyasztót megkéri a vállalkozás, hogy vagy pénzfeladással fizessen, vagy utalja át a vételárat egy magánszemély bankszámlájára, akiről gyakran azt állítják, hogy a vállalkozás ügyvezető igazgatója.

A csaló kereskedő ezen a ponton vagy eltűnik, vagy pedig egy csaló áruszállító vagy letéteményes céggel együttműködésben arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy a termék szállítása már folyamatban van.

A fogyasztót tájékoztatják, hogy a szállítmány késni fog, és megkérik, hogy küldjön még pénzt a kereskedőnek vagy a szállító/letéteményes cégnek. Függetlenül attól, hogy a fogyasztó megteszi-e ezt vagy sem, a csaló kereskedő és a szállító/letéteményes nyomtalanul eltűnnek.

Hasznos tippek a fizetés biztosítására

Amennyiben lehetséges, kerülje el az előrefizetést, valamint az ismeretlenek számára történő pénzküldési módokat. Ellenőrizze a kereskedő hátterét, a fizetési feltételeket és azt is, van-e egy kis lakat a weboldalon, amely a biztonságos fizetést garantálja!

Amennyiben egy kereskedőtől vásárol, soha ne utaljon pénzt magánember bankszámlájára! Ha az E-Bayt használja, ne fogadja el a szerződésnek az E-Bayen kívüli megkötését!

Olyan biztonságos weboldalakon keresztül utaljon pénzt, amelyek címének kezdete: https://!

Olyan bankkártyákat használjon a fizetéshez, amelyek védelmet és pénzvisszafizetést garantálnak a csalás esetén!

Jól ismert és biztonságos online fizetési módokat alkalmazzon, olyanokat, amelyek lehetővé teszik, hogy visszavonja a fizetési megbízást, amennyiben a kereskedő nem teljesíti kötelezettségét - figyelmeztet Európai Fogyasztói Központ.