Mennyire veszélyes kerékpározni a nagyvárosban?

InfoRádió / MTI
2010. október 29. 19:30
Városban kerékpározni sokak szerint egészséges, mások véleménye szerint divat, vannak, akik két keréken szállítanak ki csomagokat, ám bármi legyen is a cél, tény hogy városi forgalomban kerékpározni nem veszélytelen. New York sebészei három évre tervezett, tudományos programjának első évi tapasztalatait az Amerikai Sebészek idei kongresszusán ismertették.

Manapság világszerte sokan közlekednek a városokban is biciklivel: magányos kerékpárosok és egész családok mozognak így, nagy sebességgel vagy lassan, ki hogyan bírja a fizikai terhelést. Az amerikai sebészek úgy érzik, hogy túlságosan sokszor találkoznak velük, és nemcsak az utcán, hanem a műtőasztal mellett állva is, ezért kezdték el azt a több esztendei tudományos programot, amelyben az ilyen, gyakorta tragikus események jellemzőit igyekeznek összegyűjteni.

A tudományos ülés sok ezer résztvevője nagy figyelemmel hallgatta a Bellevue Kórház szakembereinek referátumát az első év tapasztalatairól. A legjellemzőbb megfigyelés az volt, hogy a kerékpárbalesetek leggyakoribb áldozatai fiatal férfiak, akik nem viselnek védősisakot, nem ritkán alkohol fogyasztása után ülnek kerékpárra, és gyakorta üvöltő zene hallgatása közben vesznek részt a forgalomban, vagyis anélkül, hogy észlelhetnék: mellettük hatalmas járművek mozognak, nem is éppen csendben.

Adataik szerint New Yorkban a baleset miatt ellátásra kerülő személyek 87 százaléka az erősebb nemhez tartozik, 96 százaléka 18 évesnél idősebb. A balesetet szenvedők 13 százalékánál kimutatták az alkohol hatását, öt százaléka pedig zenehallgatással "süketítette" magát a városi forgalomban.

A szabályok ellenére a balesetet szenvedő biciklizőknek csak 24 százaléka viselt védősisakot, holott New Yorkban a 13 évesnél fiatalabbaknak és a munka miatt kerékpározóknak kötelező a sisak. A baleset miatt kórházba kerülőknek 41 százaléka munka közben sérült meg, de csak minden harmadiknak a fején volt védőfelszerelés.

A balesetnek csak 18 százaléka történt kijelölt kerékpárúton. A biciklizők 17 százaléka hirtelen kinyitott autóajtónak ütközött. A balesetek 35 százalékát taxik okozták.