Mi a bolti szarkák kedvence?

InfoRádió / MTI
2010. szeptember 23. 21:30
Az EU régi tagállamai között Olaszországban ugrott meg leginkább tavaly a bolti lopások aránya. A polcokról eltűnt áruk okozta hiányt a becsületes vásárlók fizetik meg.

A lopás többe kerül az olasz kereskedelemnek, mint a gazdasági válság. Amatőrök és profi tolvajok tavaly 3,8 milliárd euró (1062 milliárd forint) értékben tulajdonítottak el árút kisüzletekből és szupermarketekből egyaránt.

A bolti lopás Itáliában 6,2 százalékkal volt gyakoribb, mint 2008-ban - derült ki a brit székhelyű Centre for Retail Research termékkutató központ szeptemberben közölt felméréséből. Az egész világon 2001 óta nem mutatott ennyire magas értéket a bolti lopások száma, és Olaszországban rekordot is döntött. A kereskedők a gazdasági válsággal magyarázzák, tény, hogy az itáliai bolti szarkáknál csak a közép-kelet-európai tagállamok tolvajai bizonyulnak ügyesebbnek.

Az első tíz leggyakrabban lopott olasz termék ranglistáját a friss élelmiszerek vezetik. A bevásárlókosár és a kassza helyett mindenekelőtt a hús, hal, felvágott és tejtermékek kerülnek a tolvaj-vásárlók szatyrába. Kedvencnek számít a zacskóban árult reszelt parmezán sajt is, mely drága és könnyen eltüntethető.

Az élelmiszereket az illat- és kozmetikai szerek követik. Elsőként a parfümökre vadásznak, melyeken jól tudnak továbbadni a feketepiacon, de a tolvajok nem nézik le a szájöblítőt és a fogsor-rögzítő ragasztót sem. A ruházati cikkek és az alkohol tartalmú italok csak ezután következnek. A legnagyobb mértékben (17,8 százalékkal) az újratölthető elemek lopási aránya emelkedett.

A bolti tolvajok több mint fele (50,8 százalékát) a vásárlók közül kerül ki. A második helyen, 30,9 százalékkal, az üzletek alkalmazottai állnak.

Van olyan vevő, aki miután az önkiszolgáló bolti mérlegen lemérte a zöldséget-gyümölcsöt és a zacskóra rá is tette a matricát, még belecsúsztat néhány barackot vagy paradicsomot ugyanabba a zacskóba. Van olyan is, aki kiönti a mosószeres dobozból vagy zacskóból a port, és ebben a dobozban rejti el a lopott árut. Mások ezüstpapírral tömik ki a táskájukat, nehogy a kasszáknál vagy a kijáratnál felállított érzékelők jelezzék a ki nem fizetett termékeket.

Az ellopott áru értékét azonban pótolni kell, és a hiányt a becsületes vásárlókkal fizettetik meg. Ez évente 190 euró többlet költséget jelent minden olasz család számára - számolta ki Sandro Castaldi marketing szakértő a milánói Bocconi Egyetemről.