A fiatalok nem hiszik, hogy bajuk eshet az utakon

Infostart
2010. szeptember 2. 14:59
Az amerikai fiatalok tudatában vannak annak, hogy mit kockáztatnak, ha a volán mögött ülve nem a vezetésre összpontosítanak, sokan mégis telefonálnak, SMS-t írnak vagy esznek. Mindezt sokkal veszélyesebbnek találják akkor, ha utasként ülnek az autóban - áll az ELTE TÁTK hírlevelében.

Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) és a Seventeen magazin megbízásából készült felmérés eredményei szerint számtalan tinédzser vezet úgy autót, hogy közben más, a figyelmét az útról elterelő dologgal is elfoglalja magát. Ugyanakkor, bár 84 százalékuk elismeri, hogy ez veszélyes, sofőrként nem, csak utasként aggódnak emiatt. Mintegy harmaduk állította, hogy utasként volt már balesetközeli élménye azért, mert a vezető másra figyelt, 38 százalékuk pedig ugyanezen okból aggódott a saját biztonsága miatt.

A megkérdezett mintegy ezer 16-17 éves fiatal 51 százaléka ismerte el, hogy szokott telefonálni vezetés közben, 61 százalékuk eszik a volán mögött, és 73 százalékuk állítgatja az autó rádióját. Mintegy 46 százalékuk SMS-t is ír: ők havonta átlagosan 23 üzenetet billentyűznek be vezetés közben. Bár tudják, hogy viselkedésük kockázatos lehet, számos kifogásuk van arra, hogy őket miért nem érheti baleset emiatt. 41 százalékuk állítja, hogy épp csak egy pillanatra nem figyel, harmaduk véli úgy, hogy több dologra is tud koncentrálni egyszerre, további harmaduk pedig egyszerűen nem hiszi, hogy bármi baja történhet.

Szakértők szerint a mobiltelefonálás és az SMS írás ma már éppen annyi baleset okozója, mint a hanyagság és tapasztalatlanság. Az AAA szerint, ha a sofőr csak két másodpercre is leveszi a szemét az útról, kétszeresére nő az ütközés kockázata.

Az amerikai közlekedési balesetekre vonatkozó statisztikák szerint 2008-ban mintegy hatezren haltak meg és fél millióan sérültek meg az utakon azért, mert a sofőr másra figyelt vezetés közben. Az autóbaleset az egyik vezető halálok az amerikai fiatalok körében - évente több ezer 15 és 20 év közötti fiatal hal meg az utakon. Ezen balesetek 25-50 százaléka esetében a sofőr figyelmét elterelő okokból következik be az ütközés.