Nőkre vadásznak a dohányreklámok

InfoRádió / MTI
2010. május 28. 20:32
Nőket célzó dohányreklámok elleni erőteljesebb küzdelemre szólította fel a világot az Egészségügyi Világszervezet. Az ENSZ szerint a dohánytermékeknek a nők jelentik a legnagyobb piacot, így őket a divathoz, sporteseményekhez és szórakozáshoz kapcsolódó agresszív reklámkampányokkal igyekeznek elérni.

Fiatal dohányosokat vizsgáló kutatásának eredményeit hozta nyilvánosságra a WHO a dohányzásellenes világnap alkalmából. Kiderült a felmérésben résztvevő 151 ország felében ugyanannyi tinédzser lány dohányzik, mint tinédzser fiú.Kelet-Európában és Latin-Amerika egyes részein, különösen Chilében, Kolumbiában és Mexikóban azonban a lányok túltesznek a fiúkon is.

Az ENSZ szerint a világ egymilliárd dohányosának nyolcvan százaléka férfi. Átlagosan a felnőtt férfiak negyven százaléka, míg a felnőtt nők kilenc százaléka él ezzel a szenvedélybetegséggel.

Az egyre jobban erősödő felvevőpiacokon, például Kínában és Indiában, a férfiaknak hatvan, a nőknek pedig 3-5 százaléka dohányzik.

A dohányipar hatalmas mennyiségeket költ a nőket megcélzó, csábító reklámokra különösen a szegény országokban - mondta el Douglas Bettcher, a WHO dohányzásellenes kezdeményezésének igazgatója. Kifejtette: a reklámok megpróbálják elhitetni a nőkkel, hogy a cigarettázás a szépség és a felszabadulás egyik eszköze és kifejezésmódja.

Japánban a nőket rózsaszín cigarettásdobozokkal csábítják, Egyiptomban pedig az egyik gyártó parfümös üvegre emlékeztető dobozban kínálja a dohányt számukra.

A WHO szerint évente ötmillió ember hal meg a dohányzással összefüggésbe hozható szívrohamban, stroke-ban és rákban - ebből másfél millió a nő.