Magyarországon nemcsak Nyugat-, hanem Kelet-Európához képest is elkeserítően kevesen járnak étterembe. Ennek gazdasági és kulturális okai is vannak: nem csak a pénz miatt nem járunk étterembe, hanem az igényszint is alacsonyabb. A magyarok sokkal szívesebben költenek plazmatévére és hifire - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Zsidai Zoltán Roy, a 21 - A Magyar Vendéglő tulajdonosa.
A nemrég Michelin-csillaggal kitüntetett Costes étterem egyik tulajdonosa szerint a vendéglátásban Magyarországon a kocsmakultúra az, ami a jellemző: főleg italozunk, az étkezés kiszorult ebből a kultúrkörből, csak kevesen mennek enni vendéglátóegységbe, és csak a lakosság töredéke tudatos étterembe járó.
Úgy véli, a helyzet kialakulásáért az éttermi szakma a felelős, de a fogyasztók is, mert ők azok, akik hajlandóak eltartani a vendéglátóhelyeket.
Hozzátette: a magyar emberek többségének apropó, speciális alkalom kell, hogy étterembe menjen, pedig 50-100 évvel ezelőtt ez az európai polgári kultúrának mindennapi része volt.
Minőség és mennyiség
A Costes tulajdonosa szerint nagy gondot jelent, hogy a magyar mezőgazdaságban nem a minőségi, hanem a mennyiségi szemlélet uralkodott el, és az éttermek részéről alacsony a kereslet a minőségi alapanyagok iránt, de úgy véli, az elmúlt 5 évben nagyobb volt a fejlődés a minőségi szolgáltatás terén, mint az elmúlt 50 évben összesen.
Nekünk nem vasárnapi ebédet kell összeválogatnunk a piacról. Van egy étlap, amelyről minden nap ugyanazon a minőségen kell előállítani az ételt - hangsúlyozta Gerendai Károly.
Zsidai Zoltán Roy úgy fogalmazott: össze kell törni magunkat, hogy minőségi alapanyagokat lehessen beszerezni Magyarországon, pedig sokkal szívesebben vásárolnánk magyar termelőktől és gazdáktól. A fő probléma szerinte a folyamatosság: a minőséget nem egyszer kell hozni, hanem folyamatosan és kiszámíthatóan.
Hanganyag: Hlavay Richárd