Megbuktak számtanból - a tanárok

InfoRádió / MTI
2010. február 15. 09:00
A brit általános iskolai tanárok gyakran a legalapvetőbb számtani műveleteket sem tudják elvégezni - legalábbis egy most elvégzett felmérés tanúsága szerint.

A Channel 4 kereskedelmi televízió 155 tanárral íratott meg egy dolgozatot egyik dokumentumfilm-sorozata számára; a teszt azonos volt azzal, amelyet a 11 éves brit kisiskolásoknak kell megírniuk év végi tudásfelmérés gyanánt.

A vizsgálat megdöbbentő eredményt hozott. A The Observer című vezető baloldali vasárnapi brit lap beszámolója szerint a tanárok kevesebb mint 40 százaléka tudta kiszámolni 400-nak a 2,1 százalékát, és csak harmaduk jött rá, hogy ha 1,4-et kell osztani 0,1-del, az eredmény 14.

Még az egyértelmű, egész számokkal elvégzett alapműveletek sem hoztak százszázalékos sikert: a tesztet kitöltő tanárok 97 százaléka oldotta meg helyesen a 2x5-4=6 egyenletet, és csak 75 százalék tudta megfejteni, hogy 21 háromhetede 9.

Összességében a vizsgázók 40 százalékának teszteredménye 40 százalékos vagy ennél gyengébb volt, egyetlen tanár tudta helyesen megoldani az összes feladatot, és a mezőny 45 százalékos átlageredményt ért el.

A lapnak név nélkül nyilatkozó egyik részvevő - egy londoni általános iskola tanára - ugyanakkor kijelentette: méltánytalanság mindebből azt a következtetést levonni, hogy a tanárok nem tudnak jól matematikát oktatni. Egyszerűen arról van szó, hogy sok tanár az iskolai előkészítő tagozatokon tanít - ilyen osztályokba a brit oktatási rendszerben 3-4 éves gyerekek járnak, vagyis ez inkább az óvodának felel meg -, és itt nem kell ilyen szintű számtani ismereteket oktatni.