eur:
393.86
usd:
369.41
bux:
65674.41
2024. április 18. csütörtök Andrea, Ilma

Kocsis István: egy fillért sem érdemelnek az öreg BKV-buszok

Egyetlen fillért is kár beleölni az öreg BKV-buszokba, mert egyre nő a meghibásodás valószínűsége és gyakorisága, s a karbantartás költsége is - mondta Kocsis István, a BKV vezérigazgatója a Vasárnapi Híreknek adott interjújában.

A közlekedési társaság vezetője a hetilapnak arra a kérdésre, hogy mikorra, miből és honnan cserélik ki a buszparkot, azt mondta: "úgy vélem, nem történhet velünk rosszabb, mint ha minden a régiben marad".

Hozzátette, amióta a cégnél dolgozik, azt hangoztatja, hogy a szakma szabályai szerint a BKV 1400 buszából 1000 "túlhaladta az életkora végét", azaz a 16. évet. Mint mondta, ha a 150 viszonylag fiatal Volvo-buszt nem számolja, akkor a többi busz átlagéletkora 20 év.

"A négy garázsunk reggel még olyan buszokat ad ki, amelyek akkor épp megfelelnek a forgalombiztonsági előírásoknak, de a 20 éves buszok egy része nem éri meg az estét, mert nap közben lerobban. S olyan öreg, hogy már alig javítható" - közölte Kocsis István. Hozzáfűzte: teljesen rendbe tenni pedig annyiba kerülne ezeket a járműveket, mintha újat vennének helyettük.

"Ezer új busz cirka 100 milliárd forintba kerülne; ennyi a láthatáron sincs" - mondta, hozzátéve, hogy ezért a tízéves finanszírozási modell mellett eszközmodernizációs programot is kidolgoztak. Kocsis István szerint ha volna fedezet lízingre, akkor kiírhatnának közbeszerzést, melynek a pályázatát már tavasszal előkészítették, és így két év alatt négy ütemben lízingelhetnének 250-250, vagyis összesen ezer buszt. Ez 10-12 milliárd forintos költséggel járna, de ennek jelenleg nincs meg a fedezete.

"Ha nem vásárolunk, akkor bérelnünk kell, ha egyiket sem tesszük, akkor pedig tovább romlik a helyzet" - jelentette ki Kocsis István, aki szerint az öreg BKV-buszoknak néhány éven belül "kohóba kell kerülniük".

A BKV vezérigazgatója szólt a HÉV kiszervezéséről is. Emlékeztetett: 2008 végén a büdzséből tízmilliárdos veszteségpótlást kapott a cég. Akkor a kormány határozatba foglalta, hogy kezdődjön el az elővárosi közlekedés újjáalakítását célzó szakmai munka úgy, hogy a BKV külön részvénytársaságba viszi a HÉV eszközeit és ebbe a társaságba lép be tulajdonosként előbb pénzzel, majd eszközökkel is a MÁV, majd a Volán. Így kellett volna létrejönnie a három cég közös tulajdonában álló Elővárosi Közlekedési Zrt.-nek.

Kocsis István szerint azért nem tudtak továbblépni, mert 2009 tavaszán a Fővárosi Közgyűlésnek már döntenie kellett volna a HÉV kiválásáról, de akkor a kormányzat egy másik megoldást vetett fel: ne új társaságot hozzanak létre, hanem a MÁV vásárolja ki a HÉV teljes infrastruktúráját és vagonparkját.

"A két utat egy ideig mérlegelte a kabinet, azután csendben az egész folyamat leállt; azóta sem döntött a kormányzat, így a Fővárosi Közgyűlés sem" - mondta Kocsis István.

Hanganyag: Litauszky Balázs

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.18. csütörtök, 18:00
Dobrev Klára
árnyék-miniszterelnök, a DK-MSZP-Párbeszéd EP listavezetője
Amerikai hadihajók sora érkezik Izrael partjaihoz, Washingtonnak kellett leállítania Jeruzsálemet – Híreink az iráni-izraeli konfliktusról csütörtökön

Amerikai hadihajók sora érkezik Izrael partjaihoz, Washingtonnak kellett leállítania Jeruzsálemet – Híreink az iráni-izraeli konfliktusról csütörtökön

Izrael fontolóra vette, hogy azonnali megtorló katonai akcióval reagáljon az Irán által elkövetett múlt szombati támadássorozatra, de végül tartva az esetleges eszkalációtól, elvetette ezt a lehetőséget - számolt be az Axios hírügynökség értesüléséről a Sky News. A héten az izraeli hadsereg és a Shin Bet bejelentése szerint légicsapásban életét vesztette a Hamász belbiztonsági részlegének vezetője, Juszef Shabat - tudósított a Times of Israel. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×