Arizonában a gyorshajtók "győznek"?

InfoRádió / MTI
2010. január 4. 19:40
Arizonában a gyorshajtóknak "áll a zászló", ugyanis a polgári tiltakozó mozgalom hatására a rendőrség az autópályáknál felállított sebességmérő készülékek leszerelésére kényszerülhet.

Ez a délnyugati állam volt az első az országban, ahol minden autópályán sebességmérő berendezéseket helyeztek el a gyorshajtás visszaszorítására. Az autósok körében népszerűtlen program bevételei azonban elmaradnak a várttól, egyre többen nem fizetik be a büntetéseket, és mind erősebb a civil tiltakozás. A fotóradarok leszerelését követelő polgári mozgalom népszavazás kiírását szorgalmazza.

Arizonában 2008 szeptemberében kezdődött az autópályás sebességmérő program, és ma már 76 készülék ellenőrzi a járművek sebességét. A program támogatói szerint a berendezések hatásosak, ugyanis lassítják a forgalmat, és ezzel javítják a baleseti statisztikákat.

Az ellenzők viszont azzal érvelnek, hogy a program sérti az autósok szabadságát, és inkább a pénzgyűjtésről, semmint a biztonság fokozásáról szól.

Az Egyesült Államokban 25 szövetségi állam több mint 300 városában - egyebek mellett New Yorkban, Los Angelesben, San Franciscóban és Washingtonban - használnak közúti sebességmérő készülékeket, de Arizonában a legerősebb a tiltakozás.

A Mexikóval határos államban sok ilyen berendezést tesznek használhatatlanná: letakarják, leragasztják, lefestik azokat. Volt olyan kamera, amelyiknek csákánnyal estek neki, egy másik helyen pedig egy majom álarcot viselő autós tucatszor hajtott el az ellenőrző készülék előtt a megengedettnél nagyobb sebességgel.

Jeff King, Arizona közbiztonsági minisztériumának illetékes tisztviselője elmondta, hogy értetlenül állnak a durva reagálás előtt, hiszen a cél csak az, hogy az autósokat a sebességkorlátozások betartására késztessék. Szerinte sokkal ésszerűbb lenne, ha az emberek nem pazarolnák feleslegesen idejüket a sebességmérők elleni küzdelemre, hanem az előírások szerint közlekednének.

A programban 2008 szeptembere és 2009 szeptembere között 700 ezer büntetést postáztak gyorshajtóknak, akiknek 127 millió dollárt kellett volna befizetniük, de csak 36,8 millió dollár folyt be.

Az Egyesült Államokban a büntetési felszólításra háromféleképpen reagálhatnak az autósok: fizethetnek, bíróság elé vihetik ügyüket, vagy nem tesznek semmit.

Utóbbi esetben jó eséllyel megúszhatják a dolgot, mivel a rendőrség nem tudja bizonyítani, hogy a gyorshajtók megkapták a fizetési felszólítást. A büntetési tikettek pedig három hónapon belül lejárnak, ha azokat nem kézbesítik személyesen.

Szinte lehetetlen megállapítani, hogy mennyien nem fizetik be a büntetéseket, de mivel sok gyorshajtó ügyében a túlterhelt bírósági hatóságok nem képesek személyesen eljárni, az autósoknak számtalan esetben nem kell fizetniük.