Már az óvodában matekozni kell?

InfoRádió / MTI
2008. szeptember 1. 21:39
Hogy mit tud egy gyerek tízéves korára matematikából, az leginkább azon múlik, hogy mit hozott otthonról, azaz az édesanyja milyen színvonalon tudott vele foglalkozni még az iskolára való felkészülés időszakában. Erre a megállapításra jutottak brit kutatók egy hosszú távú felmérés során.

A Science című folyóiratban publikált tanulmány leszögezi, hogy több fontos befolyásoló tényező is mérhető volt a vizsgálat során: így vitathatatlan a jó iskolai előkészítés, az alsó tagozatban megszerzett tudás, a szójátékok vagy a számolással kapcsolatos játékok szerepe, ám mindenképpen a jó "otthoni tanulási környezet" a döntő.

Edward Melhuish, a Londoni Egyetem professzora vezette azt a felmérést, amelynek során a kutatók a vizsgálatban résztvevő gyerekek 3-4 éves korától követték végig fejlődésüket 10 éves korukig. A szülőkkel készült interjúkból leszűrték, hogy mennyit és hogyan foglalkoztak a gyerekekkel: mennyit olvastak nekik, mennyit énekeltek és játszottak számokkal, formákkal kapcsolatos játékokat.

Figyelembe vették a gyermek fejlődésére ható olyan tényezőket is, mint a gyermek neme, a szülők bevétele, foglalkozása és végzettsége.

"A végeredmény azt jelzi, hogy az otthoni tanulási környezet, valamint az iskola előtti foglalkozás és az alsó tagozatos képzés hatása külön-külön mind jelentős hatással bírnak" - mondta a professzor, aki ugyanakkor kiemelte, hogy az anya képzettsége van a legnagyobb hatással a gyermek későbbi tudására.

Több példa mutatta, hogy az édesanya alacsonyabb képzettsége nagyobb befolyású volt, mint a jó tanulási környezet más tényezői, viszont nagyon kevés jól képzett anya, illetve szülő esetében fordult elő, hogy nem volt képes megteremteni gyermekének a jó tanulási környezetet.

A BBC hírszolgálata által bemutatott tanulmány a kínai példát hozta fel modellként, ahol komoly erőfeszítéseket tesznek az iskolába kerülés előtti fejlesztés színvonalának emelésére az ország gazdasági előrejutásának érdekében.